Poniedziałek Wielkanocy rozpoczynał się w tradycji regionalnej przygotowywaniem już nad ranem psikusów w domach, gdzie były panny na wydaniu.
– Potrafiono przenieść latryny drewniane w inne miejsce, nawet na drodze je ustawić, narzędzia rolnicze wieszano na drzewach, ściągano bramy i chowano je – mówi kustosz Muzeum Etnograficznego w Tarnowie, Danuta Cetera.
Zwyczaj polewania się wodą w Poniedziałek Wielkanocy sięga swoimi korzeniami do legendy związanej z oblaniem Matki Boskiej.
– Legenda opowiada, że to Żydzi pierwsi mieli oblać wodą Matkę Boską i na pamiątkę tego wydarzenia oblewamy dziewczyny. Słowo dyngus pochodzi od niemieckiego słowa dingen, które oznaczało wykupywać się, a śmigus od smagania, uderzania. Był też zwyczaj, że w poniedziałek rano rodzice zieloną gałązką uderzali symbolicznie dzieci, było to symboliczne przekazanie im sił witalnych. Niektórzy jeszcze praktykują ten zwyczaj. Dziś zwykle śmigus i dyngus jest już tylko polewaniem dziewczyn wodą.
W Poniedziałek Wielkanocny był też bardzo znany w regionie tarnowskim zwyczaj chodzenia po domach dziadów śmigustnych.
Byli to kawalerowie poprzebierani w słomiane stroje z zasłoniętymi skórami króliczymi twarzami, którzy składali życzenia i dostawali w zamian świąteczne przysmaki.

![Czy młodzi czytają Pismo święte? ‘Rusz duszę ze Słowem’ [ZDJĘCIA] 2 IMG 1215](https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/11/IMG_1215-350x250.jpg)





![Był społecznikiem i filantropem. Tak wygląda jego grób. Mieszkańcy chcą go odnowić [ZDJĘCIA] 8 fot. Gmina Stary Sącz](https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/11/nagrobek_stary_sacz-350x250.jpg)

![Czy młodzi czytają Pismo święte? ‘Rusz duszę ze Słowem’ [ZDJĘCIA] 10 IMG 1215](https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/11/IMG_1215-120x86.jpg)


!["Polska Za Pokojem". Antywojenna manifestacja w Nowym Sączu [ZDJĘCIA] 13 kjbjhvb8](https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/11/kjbjhvb8-120x86.jpg)

