Na tę informację mieszkańcy regionu czekali od dawna. Przedstawiciele Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego oraz gminy Wierzchosławice podpisali umowę na opracowanie wielowariantowej koncepcji obwodnicy Wierzchosławic i Łętowic.
Nowa trasa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 975 ma ominąć mocno dotąd oblegane komunikacyjnie Wierzchosławice, Bogumiłowice i Łętowice. Zdaniem wójta Wierzchosławic Andrzeja Mroza budowa obwodnicy wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców gminy.
– Jest to niezbędna inwestycja, ponieważ ruch samochodowy drogą nr 975 przez te miejscowości został gwałtownie zwiększony poprzez otwarcie autostrady A4 czy mostu w Borusowej. Generuje on bardzo duże zagrożenia dla ludzi, dlatego od dawna mieszkańcy oczekują na tego typu inwestycje. Pierwszym krokiem do niej jest opracowanie koncepcji. Czas jej realizacji to jesień 2023 roku i myślę że po tym będziemy mogli przystąpić do tego najważniejszego etapu, czyli już samej budowy obwodnicy.
Pierwsze przymiarki do budowy obwodnicy Wierzchosławic pojawiły się już w 2009 roku. Wówczas podjęto decyzje związane m.in. z wykupem gruntów pod inwestycję. Niestety w 2015 roku rozmowy zostały zerwane i przez kilka lat, aż do teraz, nie udało się wypracować porozumienia. Podpisanie umowy na opracowanie koncepcji jest jednak ważnym krokiem w przód.
Marta Malec-Lech z Zarządu Województwa Małopolskiego uważa, że budowa obwodnicy przyniesie wiele korzyści rozwojowych dla całego regionu tarnowskiego.
– Jestem osobiście związana z tym rejonem. Pochodzę z gminy Wojnicz, która sąsiaduje z z gminą Wierzchosławice i wiem, że ta droga jest potrzebna. Rzeczywiście obecnie ten ruch jest w tym miejscu bardzo utrudniony. Ruch tranzytowy jest bardzo duży, a droga przebiega przez małe miejscowości, co jest uciążliwe dla mieszkańców. Dzięki tej inwestycji z pewnością poprawi się funkcjonowanie mieszkańców, ale też jest to ogromna szansa dla regionu pod kątem rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.
Poseł Solidarnej Polski Piotr Sak dodaje, że co prawda podpisanie umowy na stworzenie koncepcji jest dopiero początkiem całego przedsięwzięcia, ale daje dobre podstawy do optymizmu.
– Jest to taki 'kamień milowy’,który da możliwość przejścia do dalszych faz. Teraz jesteśmy w kluczowym momencie, w którym ta inwestycja zaczyna nabierać kształtów. To jest dobry symptom, który pokazuje bardzo dużą determinację i wolę zarówno ze strony Urzędu Marszałkowskiego, jak i wójta, że budowa obwodnicy musi być zrealizowana.
Parlamentarzyści ziemi tarnowskiej także zgodnie zapowiadają, że będą starali się przekonać rząd do dofinansowania budowy.
W ramach koncepcji zostaną przedstawione alternatywne rozwiązania nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 975 wraz z oceną przepustowości, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także dostępności komunikacyjnej autostrady A4 w rejonie węzła Tarnów-Mościce w Wierzchosławiach.
Projekt opracowania koncepcji to koszt niemal 1 mln 200 tys. złotych i będzie współfinansowany ze środków unijnych, budżetu województwa małopolskiego, a także gminy Wierzchosławice. Jego zakończenie zaplanowano na 2023 rok.