Zobacz zdjęcia:
Doskonalili swoje umiejętności zawodowe, poznawali kulturę, rozwijali swoje kompetencje językowe. Zespół Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Tarnowie kolejny raz wziął udział w unijnym programie Erasmus.Tematyka zajęć dotyczyła dziedzin: hotelarstwa, rachunkowości, gastronomii i ekonomii. W stażach zagranicznych wzięli udział zarówno uczniowie jak i nauczyciele.
Ponad 20 osób miało okazję wyjechać do Włoch i Niemiec.
– Przełamałam barierę językową, zarówno w języku angielskim jak i niemieckim. Mogłam zaobserwować inne techniki przygotowywania potraw, których nie mogę zobaczyć w Polsce, a także zobaczyć inną kulturę i poznać mentalność osób. – Poznanie innej specyfiki pracy i tego systemu niemieckiego to było bardzo ciekawe doświadczenie – Przede wszystkim tempo pracy na kuchni, bo jest to ważne. – Tempo, w którym pracowaliśmy musieliśmy się go nauczyć i przystosować do pracy na tamtejszej kuchni.
Dyrektor szkoły Dorota Bargieł-Kurowska podkreśla, że projekt Erasmus pozwala uczestnikom rozwijać się i zdobywać umiejętności potrzebne w danym zawodzie. Daje możliwość do poznania nowej kultury, a przede wszystkim jest to okazja do udoskonalenia swoich umiejętności językowych.
– Kolejny projekt unijny w ramach programu Erasmus został zrealizowany z sukcesem. Wzięło w nim udział 16 uczniów, którzy odbyli staże zawodowe w Hamburgu oraz 6 nauczycieli, którzy uczestniczyli w obserwacji pracy we włoskich przedsiębiorstwach w Rimini. Uczniowie udoskonalili swoje umiejętności zawodowe, poznawali kulturę, rozwijali swoje kompetencje językowe, interpersonalne. Młodzież zdobywała umiejętności adaptacyjne, uczyła się samodzielnego podejmowania decyzji, pracy w grupie, komunikacji i odporności na stres
Nauczyciele podkreślają, że wyjazd pozwolił im zdobyć nowe doświadczenie z zakresu umiejętności zawodowych
– Sześciu nauczycieli uczących zawodów gastronomicznych i ekonomicznych uczestniczyło w tak zwanej obserwacji pracy. – Mogę młodzież przygotować do tego wyjazdu, być tam i ich wspierać, pokazywać metody pracy w niemieckich przedsiębiorstwach. – Wiedza i umiejętności, które nabyłyśmy na tym wyjeździe pozwoliły nam poszerzać horyzonty uczniów na zajęciach praktycznych w szkole. – Zajmowałyśmy się polityką kadrową, dokumentacją, musiałyśmy też komunikować się w języku obcym z osobami, które do tej firmy przychodziły.
Uczniowie i nauczyciele deklarują, że jeżeli nadarzy się okazja to chętnie wezmą udział jeszcze raz w podobnym projekcie.
(Autor: Wiktoria Solak, Wiktoria Szot)