Od 1 września znów kursują na trasie Mielec – Dębica.
Dla mieszkańców to duże ułatwienie, bo podróż trwa zaledwie 35 minut. Przed remontem pociągi pokonywały tę trasę w półtorej godziny.
– Jest teraz bardzo dobrze. Przedtem kolej nie jeździła i nie było się jak dostać dalej, a teraz jest „very good”. – Ja się cieszę, bo mam rodzinę w Dębicy i jeżdżę tam często, więc będę często korzystać z połączenia. – Jest to bardzo pozytywna sprawa. Pozwoli na szybszą komunikację między miastami. – Uważam, że to dobry pomysł. Ja nie mam prawa jazdy i teraz jadąc do Dębicy nie będę musiał się nikogo prosić, by mnie podwiózł – mówią mieszkańcy.
Prezydent Mielca, Jacek Wiśniewski namawiał mieszkańców, by wykorzystali powrót kolei do Mielca nie tylko do pracy czy szkoły, ale także w celach turystycznych.
– Jako mieszkaniec Mielca, dwanaście lat temu korzystałem z połączeń PKP i wielokrotnie pokonywałem trasę z Mielca do Dębicy, z Dębicy do Lęborka i z Lęborka do Łeby. Naprawdę taka podróż, to jest wartość dodana dla każdego człowieka. Na pewno z tego miejsca będę apelował do mielczan, by z powrotem wrócili do turystyki kolejowej. Żeby kolej nie była tylko wykorzystywana do komunikacji między zakładem pracy, szkoły, ale żebyśmy rozpowszechnili turystykę kolejową, dzięki której będziemy mogli poznawać nasz piękny kraj.
Europoseł Tomasz Poręba mówił, że niewiele osób wierzyło w to, że uda się przywrócić połączenie kolejowe między Mielcem a Dębicą.
– Kiedy w 2009 roku wspólnie z marszałkiem Ortylem po raz pierwszy zorganizowaliśmy konferencję na temat przywrócenia połączenia kolejowego, uratowania kolei dla Mielca i utrzymaniu połączenia z resztą kraju myślę, że niewielu wierzyło, że nam się to uda. Dzisiaj, po dwunastu latach jesteśmy w miejscu, gdzie przyjeżdża pociąg znowu do Mielca, stoimy na odremontowanym peronie i możemy sobie powiedzieć, że nam się udało!
Na razie będą tylko cztery kursy pociągów, ale jak mówi marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, w przyszłości połączeń będzie więcej.
– Uruchamiamy przejazdy kolejowo-pasażerskie na na tej linii, na razie w ograniczonym zakresie, dlatego że inwestycja wciąż jeszcze nie jest skończona i trwa. Wciąż czekamy na uruchomienie przetargu i rozpoczęcie budowy linii do Padwi i będziemy na to czekać z niecierpliwością, ponieważ ta linia ma duże znaczenie z punktu widzenia mieszkańców, pasażerów, czy uczniów.
Otwarcie trasy było możliwe dzięki trwającej modernizacji linii kolejowej nr 25 Padew Narodowa-Mielec-Dębica, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, dzięki Funduszom Europejskim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020.