Fałszywy pracownik banku oszukał mieszkankę Sądecczyzny. Straciła 100 tysięcy złotych. Oszust w rozmowie telefonicznej przekonał kobietę, że ktoś złożył w jej imieniu wniosek o kredyt.
By go anulować, miała jak najszybciej wypełnić wniosek. Zestresowana Sądeczanka zalogowała się do bankowości elektronicznej, słuchała instrukcji oszusta i… złożyła wniosek o kredyt na 100 tysięcy złotych. Gdy dostała pieniądze na konto wypłaciła je i wpłaciła we wpłatomacie, cały czas postępując z instrukcjami fałszywego pracownika banku.
Następnie miała czekać na „potwierdzenie anulowania”, ale rozmówca już nie zadzwonił. Gdy kobieta spróbowała oddzwonić na ten numer, odebrał ktoś inny, nie wiedząc nic o tej sprawie. Numer telefonu tej osoby został wykorzystany przez oszusta w ramach tzw. spoofingu.
Wtedy Sądeczanka poinformowała policję o tej sprawie.
Źródło: Komenda Miejska Policji w Nowym Sączu.
Mundurowi apelują o rozwagę i radzą, jak nie dać się oszukać przez fałszywego pracownika banku:
- Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku.
- Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.
- Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
- Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
- Nie przekazuj kodów BLIK ani nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz.
- Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
- Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.
*Spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod dowolny numer lub wyświetlaną nazwę, oznacza, że mimo wyświetlanej w telefonie nazwy (np. mama, Tomek itp.) czy numeru telefonu (np. numeru infolinii banku czy innej instytucji), tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba.