Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do burmistrza Limanowej wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Limanowej. Droga ma przebiegać po południowej stronie miasta.
We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej wskazane zostały trzy warianty przebiegu obwodnicy Limanowej.
Każdy z nich rozpoczyna się w okolicach skrzyżowania drogi krajowej 28 z ul. Krakowską, a kończy nieopodal skrzyżowania ul. Kościuszki z ul. Agrestową. Warianty 1A i 2A są poprowadzone przez obszar miasta Limanowa, wariant 3A przebiega częściowo przez tereny gminy Limanowa.
Jako wariant preferowany GDDKiA wskazała wersję 1A. Jej przebieg w dużej mierze pokrywa się z korytarzem na obwodnicę przewidzianym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego.
Budowa obwodnicy Limanowej zakłada też powstanie dwóch mostów nad Suchą Sowliną i Sowlinką oraz dwóch estakad o długości ponad 300 metrów każda. Pierwsza będzie przechodzić nad Sowlinką oraz ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka. Druga nad potokiem Jabłoniec i ulicą Wiejską. Planowana jest również budowa dwóch wiaduktów, którymi ulice Lipowa i Łokietka będą przebiegać nad obwodnicą.
Nowa trasa będzie połączona z siecią istniejących już dróg. Rozpocznie się rondem na ulicy Krakowskiej, następnie przewidziano budowę dwóch skrzyżowań – z ulicami Biedronia i Grunwaldzką oraz z ulicą Żwirki i Wigury. Koniec obwodnicy to rondo łączące trasę z ul. Kościuszki. W ramach inwestycji powstaną dodatkowe drogi lokalne, które poprawią dojazd do terenów w pobliżu obwodnicy. Takie rozwiązanie zostało wypracowane we współpracy z przedstawicielami Limanowej – informuje GDDKiA.
– Obecnie droga krajowa 28 przebiega przez samo centrum Limanowej. Ruch tranzytowy pojazdów prowadzi ul. Krakowską, Piłsudskiego, Jana Pawła II, Rynkiem i ul. Kościuszki. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 wskazują, że od 2015 roku liczba pojazdów przejeżdżających przez Limanową wzrosła o 30 proc. i wynosi już prawie 21 tysięcy samochodów. W tej liczbie ponad 2,2 tysiąca pojazdów to autobusy i ciężarówki. Jest to – obok Jasła – największe natężenie ruchu na całej DK28, od Zatora w woj. małopolskim do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce
– podkreśla Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestor zapewnia, że obwodnica będzie zbudowana w taki sposób, aby zapewnić komunikację między terenami znajdującymi się na północ i południe od niej. Mieszkańcy będą mogli korzystać z ośmiu przejazdów przez obwodnicę:
· cztery będą poprowadzone pod nową trasą (ulice Piastowska, Sikorskiego, Józefa Marka, Wiejska);
· dwie będą nad drogą (ulice Łokietka oraz Lipowa, która zyska dodatkowe połączenie z ulicą Małachowskiego);
· dwa to skrzyżowania z obwodnicą, zapewniające komunikację z ulicami Biedronia i Grunwaldzką oraz ulicą Żwirki i Wigury.
– Poprowadzenie drogi krajowej nowym odcinkiem, omijającym najgęściej zabudowaną część Limanowej, w istotny sposób poprawi komfort mieszkańców miasta. Wyprowadzi ruch tranzytowy wjeżdżający do centrum miasta z drogi krajowej nr 28 i z drogi wojewódzkiej nr 965. Zwiększy to komfort mieszkańców i poprawi warunki dla ruchu lokalnego
– zapewnia Kacper Michna.
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej GDDKiA będzie przygotowywać koncepcję programową obwodnicy Limanowej, której elementem są m.in. badania geologiczne terenu.
Projektowanie i budowę drogi planuje się na lata 2025-2029.