Coraz bliżej budowy obwodnicy Wierzchosławic. Podpisano umowę na opracowanie koncepcji

obwodnica wierzchoslawice

Na tę informację mieszkańcy regionu czekali od dawna. Przedstawiciele Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego oraz gminy Wierzchosławice podpisali umowę na opracowanie wielowariantowej koncepcji obwodnicy Wierzchosławic i Łętowic.

Nowa trasa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 975 ma ominąć mocno dotąd oblegane komunikacyjnie Wierzchosławice, Bogumiłowice i Łętowice. Zdaniem wójta Wierzchosławic Andrzeja Mroza budowa obwodnicy wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców gminy.

– Jest to niezbędna inwestycja, ponieważ ruch samochodowy drogą nr 975 przez te miejscowości został gwałtownie zwiększony poprzez otwarcie autostrady A4 czy mostu w Borusowej. Generuje on bardzo duże zagrożenia dla ludzi, dlatego od dawna mieszkańcy oczekują na tego typu inwestycje. Pierwszym krokiem do niej jest opracowanie koncepcji. Czas jej realizacji to jesień 2023 roku i myślę że po tym będziemy mogli przystąpić do tego najważniejszego etapu, czyli już samej budowy obwodnicy.

Pierwsze przymiarki do budowy obwodnicy Wierzchosławic pojawiły się już w 2009 roku. Wówczas podjęto decyzje związane m.in. z wykupem gruntów pod inwestycję. Niestety w 2015 roku rozmowy zostały zerwane i przez kilka lat, aż do teraz, nie udało się wypracować porozumienia. Podpisanie umowy na opracowanie koncepcji jest jednak ważnym krokiem w przód.

Marta Malec-Lech z Zarządu Województwa Małopolskiego uważa, że budowa obwodnicy przyniesie wiele korzyści rozwojowych dla całego regionu tarnowskiego.

– Jestem osobiście związana z tym rejonem. Pochodzę z gminy Wojnicz, która sąsiaduje z z gminą Wierzchosławice i wiem, że ta droga jest potrzebna. Rzeczywiście obecnie ten ruch jest w tym miejscu bardzo utrudniony. Ruch tranzytowy jest bardzo duży, a droga przebiega przez małe miejscowości, co jest uciążliwe dla mieszkańców. Dzięki tej inwestycji z pewnością poprawi się funkcjonowanie mieszkańców, ale też jest to ogromna szansa dla regionu pod kątem rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.

Poseł Solidarnej Polski Piotr Sak dodaje, że co prawda podpisanie umowy na stworzenie koncepcji jest dopiero początkiem całego przedsięwzięcia, ale daje dobre podstawy do optymizmu.

– Jest to taki 'kamień milowy’,który da możliwość przejścia do dalszych faz. Teraz jesteśmy w kluczowym momencie, w którym ta inwestycja zaczyna nabierać kształtów. To jest dobry symptom, który pokazuje bardzo dużą determinację i wolę zarówno ze strony Urzędu Marszałkowskiego, jak i wójta, że budowa obwodnicy musi być zrealizowana.

Parlamentarzyści ziemi tarnowskiej także zgodnie zapowiadają, że będą starali się przekonać rząd do dofinansowania budowy.

W ramach koncepcji zostaną przedstawione alternatywne rozwiązania nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 975 wraz z oceną przepustowości, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także dostępności komunikacyjnej autostrady A4 w rejonie węzła Tarnów-Mościce w Wierzchosławiach.

Projekt opracowania koncepcji to koszt niemal 1 mln 200 tys. złotych i będzie współfinansowany ze środków unijnych, budżetu województwa małopolskiego, a także gminy Wierzchosławice. Jego zakończenie zaplanowano na 2023 rok.

Exit mobile version