Trwa modernizacja linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz, a niebawem ruszy budowa całkowicie nowego odcinka torów w ramach projektu Podłęże – Piekiełko. Do połowy 2029 roku na odcinku Szczyrzyc – Tymbark powstaną tory, tunele, wiadukty i mosty. Koszt prac to prawie 1,7 mld złotych netto.
Inwestycja ma zostać zrealizowana do połowy 2029 roku, czyli w 46 miesięcy. Na 8-km odcinku nowej linii kolejowej 622 między Szczyrzycem a Tymbarkiem powstaną 2 tunele. Jeden o długości 3,8 km, drugi będzie miał 1 km. Będą też mosty i wiadukty. Pociągi będą tu jeździć prędkością do 160 km/h (120 km/h w przypadku towarowych).
Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.
Linia będzie łączyć nową stację Szczyrzyc ze stacją Tymbark na linii kolejowej 104. Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Powstanie też przystanek Stróża koło Dobrej, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
– To ważny moment realizacji projektu „Podłęże-Piekiełko”. Do tej pory pracowaliśmy przede wszystkim przy modernizacji istniejącej od XIX w. linii kolejowej nr 104. Natomiast teraz podpisaliśmy umowę na budowę linii kolejowej nr 622, zupełnie nowego szlaku, który docelowo stworzy dogodne połączenie kolejowe Krakowa z Limanową i Nowym Sączem
– mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to kolejny etap realizacji największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy pięciu fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Wykonawcy pracują przy stacji Limanowa, na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte i Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale.
W sierpniu pociągi wróciły na pierwszy zmodernizowany fragment torów od Chabówki do Rabki-Zdroju.
Do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Pod Pisarzową powstało już ponad 1600 metrów tunelu. Tarcze TBM cały czas pracują [ZDJĘCIA]