Zobacz zdjęcia:
Tunel ewakuacyjny pod Pisarzową na modernizowanej linii kolejowej 104 ma już ponad 1600 metrów, a główny tunel 600 metrów. Tarcze TBM nazwane imionami Kinga i Jadwiga cały czas intensywnie pracują, a pod ziemią w przyszłości mają jeździć pociągi na odcinku trasy między Limanową i Nowym Sączem.Postępy prac mogli zobaczyć kolejarze z całego kontynentu w ramach Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego.
Ponad 1600 metrów – taką długość ma obecnie tunel ewakuacyjny, który buduje tarcza TBM Kinga. Maszyna o długości 170 metrów i wadze 900 ton jako pierwsza przystąpiła do pracy. W sumie ma do wykonania 3750 metrów podziemnej budowli, która będzie ulokowana obok większego tunelu dla pociągów. Ten powstaje dzięki pracy Jadwigi, potężniejszej maszyny o wadze ok. 2,5 tys. ton. Drugi obiekt jest dużo większy, bo ma niemal 11 metrów średnicy, ale długość będzie mieć identyczną. Od czerwca większa tarcza TBM wwierciła się na niemal 600 metrów w głąb górotworu. Dystans ten z każdym dniem rośnie.
– Budowa torów w zupełnie nowym miejscu, z wykorzystaniem wielu obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i tunele, to ogromne przedsięwzięcie, które stawia przed nami i wykonawcami wiele wyzwań. Skala skomplikowania technicznego inwestycji wymaga od nas stosowania wielu nowatorskich rozwiązań. Chętnie dzielimy się doświadczeniami z kolejarzami i inżynierami z całej Europy
– mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Prace przy tunelach to ważna część modernizacji linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. By skrócić przejazd pociągów zaplanowano nowy przebieg torów, również z wykorzystaniem estakad i wiaduktów. Docelowo pociągi będą mogły poruszać się tędy z prędkością do 160 km/h.
Obecnie prace budowlane w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” realizowane są na pięciu odcinkach. Na trzy kolejne fragmenty: Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów PKP PLK prowadzi przetargi.
W przypadku odcinku między Szczyrzycem i Tymbarkiem
Podpisanie umowy na budowę linii kolejowej nr 622, na odcinku Szczyrzyc – Tymbark, w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” planowane jest na poniedziałek (6.10).
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.