Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej po 45 latach istnienia zmienia nazwę

festiwal 1

fot. starysacz.um.gov.pl

Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej będzie miał inną nazwę. Mimo tego, że wydarzenie jest organizowane od 45 lat przyszedł czas na zmiany. Teraz będzie jeszcze lepiej upamiętniał sensacyjne odkrycie, które zapoczątkowało tę imprezę – mówią organizatorzy.

W 1970 roku profesor muzykologii Mirosława Perza w zbiorze rękopisów tutejszego klasztoru Panien Klarysek odnalazł czterogłosowy utwór. To conductus Omnia Beneficia utrzymany w stylu paryskiej szkoły Notre-Dame, który jest przykładem kunsztownej polifonii i uważany za najdawniejszy zabytek muzyki polskiej.

45. edycja festiwalu będzie mieć nową nazwę nawiązującą do utworu – Omnia Beneficia Festival. Jak tłumaczą organizatorzy, to ułatwi popularyzację konduktusu w Polsce i na świecie, który jest już hejnałem i symbolem tej imprezy. Zmiana ma podkreślić też rangę i znaczenie tego utworu. Dotychczasowa nazwa była też trudna do zapamiętania i wymówienia dla obcokrajowców nieznających języka polskiego, którzy uczestniczyli w międzynarodowej imprezie.

– Z marketingowego punktu widzenia nowa nazwa jest krótsza, mniej formalna i wraca do źródeł, skąd wypłynęły pierwsze dźwięki festiwalowej muzyki. Kropkę nad „i” postawiła smutna wiadomość sprzed kilku dni o śmierci nieodżałowanego profesora Mirosława Perza

– czytamy na stronie Urzędu Miejskiego w Starym Sączu.

Przypomnijmy, że Prof. Perz to ceniony muzykolog, dyrygent, pedagog, znawca muzyki staropolskiej, członek Związku Kompozytorów Polskich. Był wybitną postacią polskiego środowiska muzykologicznego w dziedzinie muzyki staropolskiej i muzyki europejskiej od średniowiecza do końca XVIII wieku.

Dodajmy też, że Starosądecki Festiwal Muzyki dawnej to najstarszy polski festiwal poświęcony wyłącznie muzyce dawnej. Zmiany będą wprowadzane stopniowo. W pierwszych trzech latach obie nazwy – stara i nowa – będą funkcjonowały równolegle, a z czasem, w naturalny sposób, nowa nazwa zastąpi tą pierwotną.

Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari ma także rozległe plany dotyczące organizacji w Starym Sączu nowego festiwal muzyki dawnej poświęconemu w całości muzyce organowej. Pomysł związany jest z trwającą rekonstrukcją barokowych organów Głowińskiego z 1679 r, która zakończy się uroczystym koncertem inaugurującym kolejne życie tego niezwykłego instrumentu w starosądeckiej farze już pod koniec tego roku i da impuls stałej obecności koncertów organowych w Starym Sączu.

– Zdajemy sobie sprawę, że tak duże przedsięwzięcie postawi przed nami nowe wyzwania w zakresie kreowania odrębnego wizerunku każdego z festiwali i ich czytelnej, spójnej komunikacji. Poza tym wielkimi krokami zbliża się wielki jubileusz 50-lecia festiwalu muzyki dawnej w Starym Sączu. To dobry czas na zmiany – zmiany w nazewnictwie, bo zapewnić możemy z całą pewnością, że ciągłość koncepcyjna, artystyczna i organizacyjna festiwalu zostanie zachowana.

– podsumowuje prof. Marcin Szelest, który nadal będzie dyrektorem artystycznym festiwalu.

Exit mobile version