Około stu mieszkańców gminy Szczucin będzie mogło za darmo pozbyć się azbestu, który jest na dachach i leży zabezpieczony na posesjach.
Dzięki programowi z Województwa Małopolskiego, specjalistyczna firma bezpłatnie usunie azbestowe dachy z budynków mieszkalnych, a także wywiezie gruz azbestowy zgromadzony na posesjach. Mieszkańcy pokryją koszty nowego dachu.
O programie realizowanym w tym roku mówił w programie Słowo za Słowo zastępca burmistrza Szczucina Tomasz Bełzowski.
– Jesteśmy liderem dla trzynastu gmin subregionu tarnowskiego. Jest wykonywana inwestycja związana z zabezpieczeniem, zdjęciem tego azbestu z dachów i pozbieraniem gruzu, który mieszkańcy zgromadzili na swoim terenie. Ogólnie program jest na 3,5 tys. ton z tego subregionu, w samej gminie Szczucin będzie to pół tysiąca ton azbestu do utylizacji. Koszt całego programu to 1 mln 800 tys. zł, półtora miliona dotacji otrzymaliśmy od Marszałka Województwa Małopolskiego.
W Polsce obowiązek pozbycia się azbestu jest do 2032 roku. Od lat w gminie Szczucin trwa jego usuwanie.
– Wiele prac było na drogach, ale są pewne odcinki, które wymagałyby jeszcze zabezpieczenia. Co do dachów, na budynkach mieszkalnych problem jest w mniejszym już natężeniu, ale pozostają budynki gospodarcze – stajnie, stodoły. Niektóre powierzchnie dachów są dużo większe niż budynków mieszkalnych, więc dla mieszkańców są to duże koszty związane z nowym pokryciem.
W gminie Szczucin przed laty działał zakład, który produkował pokrycia dachowe z płyty falistej – eternitu i rury cementowo – azbestowe. Mieszkańcy chętnie korzystali z tych produktów.
Samorząd nadal będzie zabiegał o kolejne pieniądze z programów na prace, które pomogą w usuwaniu azbestu.