Co dalej z budową Sądeczanki? Starosta brzeski: wciąż czekamy na wybór wariantu

Lacznik brzeski 3

Wciąż nie wiadomo, jak będzie przebiegać trasa łącząca Brzesko z Nowym Sączem, czyli tzw. Sądeczanka. Samorządowcy oczekują wariantu z dwoma tunelami, który według nich jest najlepszy, jednak na to rozwiązanie nie chce zgodzić się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Starosta brzeski Andrzej Potępa na antenie Radia RDN Małopolska mówił, że obecnie negocjacje dotyczą czterech wariantów. Jednak ten tzw. wariant samorządowy byłby według niego najlepszym rozwiązaniem dla mieszkańców, gdyż droga nie przechodziłaby bezpośrednio przez miejscowości. Problemem jest jednak wysoki koszt.

– Samorządowcy od Nowego Sącza do Brzeska dogadały się i wskazały jeden z przebiegów, który zakłada budowę dwóch tuneli pod wzgórzem Bukowiec i wzgórzem Just. To jest wariant najlepszy, ale niestety najdroższy, bo wyceniony na około 4,5 mld zł. Natomiast wariant najtańszy zakłada koszty w okolicach 2 mld zł. Warto dodać, że w tym momencie budżet państwa przewidziany na tę drogę wynosi 3,2 mld zł.

Ministerstwo infrastruktury zapowiada, że chciałoby jak najszybciej wybrać wariant i przystąpić do wykonania projektu. Z kolei po tym kroku rozpoczną się prace budowlane, które mają potrwać do trzech lat. Obecnie RDOŚ jest na etapie tworzenia decyzji środowiskowej, która ma przybliżyć Generalną Dyrekcję do ostatecznego wyboru koncepcji umiejscowienia trasy.

Tymczasem dla mieszkańców powiatu brzeskiego istotny jest pierwszy etap prac, czyli tzw. obwodnica Brzeska, która znacząco zmniejszy ruch tranzytowy. Został już wybrany wykonawca, który teraz czeka na pozwolenie na budowę.

Obwodnica ma łączyć się z budowanym w Brzesku Centrum Bezpieczeństwa, co jeszcze bardziej usprawni dojazd służb.

– Dla nas jest to ważne, ponieważ ten nowy układ komunikacyjny zlokalizowany koło szpitala będzie się łączył z obwodnicą. To jest ogromy sukces i bardzo się z tego cieszę, że pomyślnie zakończyły się nasze rozmowy z Generalną Dyrekcją, która zgodziła się, żeby tę naszą projektowaną i budowaną drogę włączyć bezpośrednio do obwodnicy. Oznacza to, że do szpitala czy komendy policji będzie się można dostać aż z trzech stron. Do tej pory przez 38 lat do szpitala prowadziła tylko jedna droga. Teraz jest już drugi od południa, a będzie także trzeci od strony obwodnicy. Dlatego za dwa lata ta rzeczywistość zmieni się diametralnie i na dobre.

Zgodnie z planami budowa obwodnicy Brzeska ma się zakończyć do maja 2024 roku.

Exit mobile version