Pandemia i przymusowa izolacja pozostawiły na psychice młodych ludzi znaczne ślady – zwracają uwagę specjaliści.
Po okresie zdalnej nauki i braku kontaktu z rówieśnikami uczniom trudniej włączyć się w normalny tok nauczania.
Ich stan psychiczny potęguje niepewność co będzie dalej w kontekście wzrostu zachorowań na Covid-19.
Dużą rolę w tej sytuacji odgrywają szkolni pedagodzy i psychologowie.
W II Liceum Ogólnokształcącym w Tarnowie codziennie można skorzystać ze wsparcia zarówno pedagoga, jak i psychologa. Specjaliści dyżurują od poniedziałku o piątku.
– Od września, kiedy mamy bezpośredni kontakt z uczniami, staramy się na bieżąco reagować na problemy – podkreśla psycholog w II LO w Tarnowie Agnieszka Kaszycka.
– Rodzice czy uczniowie zgłaszają konkretną sytuację problemową i wtedy tym się zajmujemy. W szkole prowadzimy także szereg działań wychodzących naprzeciw potrzebom młodzieży i rodziców. Są to wszelkiego rodzaju spotkania, konsultacje, rozmowy. Wspólnie z pedagogiem szkolnym realizujemy ankietę skierowaną do młodzieży.
W III Liceum Ogólnokształcącym zatrudniony jest jedynie pedagog szkolny.
Dominika Drąg w rozmowie z RDN podkreśla, że uczniowie zgłaszają, że mają problem z odnalezieniem się w szkole po zdalnym nauczaniu.
– Szczególnie mamy problem z pierwszymi klasami. Półtora roku miały 'wyjęte z życiorysu’. Teraz zmieniła się szkoła, zmienili się uczniowie i to wszystko wymaga od nich bardzo dużej pracy. Staramy się ich wspierać przez różne koła, które u nas w szkole są. Jest bardzo duży nacisk na to żeby poza nauką najważniejsza była integracja.
– Uczniowie zdają sobie sprawę, że wsparcie psychologiczne jest potrzebne – dodaje Dominika Drąg.
– Szczególnie było to widoczne jak prowadziliśmy taki program także za pomocą naszej, tarnowskiej poradni 'Pocovidowy świat’. W ankiecie ewaluacyjnej uczniowie wskazali, że ten program był im potrzebny, chętnie z niego skorzystali i chcieliby takich programów więcej mieć, żeby im to pomogło odnaleźć się.
Liceum zachęca uczniów także do udziału w zajęciach koła psychologicznego, gdzie można spotkać się z rówieśnikami i wspólnie wypracowywać formy wsparcia.
Organizowane są ponadto spotkania rodziców uczniów ze specjalistami z zakresu psychologii, które mają im pomóc ja dostrzec problem i gdzie szukać pomocy.