Pandemia sprzyja rozwojowi sklepów internetowych. Klienci narzekają, że często są wprowadzani w błąd, bądź oszukiwani.
Czujność należy zachować również robiąc zakupy bezpośrednio w sklepie.
Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tarnowie trafiają głównie skargi dotyczące sprzedaży urządzeń elektronicznych, sprzętu komputerowego, odzieży, obuwia, a także mebli.
Klienci są również niezadowoleni z usług turystycznych i telekomunikacyjnych. Najwięcej zgłoszeń dotyczyło nie uwzględniania reklamacji.
Jak mówi Magdalena Kras – Pyzik, powiatowy rzecznik konsumentów, skargi dotyczą zarówno zakupów bezpośrednich, jak i dokonywanych przez internet.
– Brakiem uwzględnienia reklamacji, nierzetelnym prowadzeniem reklamacji, przedsiębiorca czy sprzedawca zarzucał konsumentowi, że to on swoim działaniem spowodował powstanie tej wady bądź jest efektem uszkodzenia mechanicznego, za które sprzedawca nie odpowiada. Konsumenci skarżyli się również na nierzetelne wykonywanie umów przez serwisy naprawcze, firmy świadczące usługi remontowe, czy też inne usługi wykonywane na ich zamówienie.
– Często zachęcamy do polubownego zakończenia sporów – dodaje Magdalena Kras – Pyzik. – Bardzo często udostępnialiśmy wzory pism do przedsiębiorców, materiały edukacyjne, żeby konsumenci wiedzieli w jaki sposób tę reklamację składać, do kogo, w jakiej formie, z jakim żądaniem mogą wystąpić. Informowaliśmy również o alternatywnych sposobach polubownego załatwienia sporu.
W ubiegłym roku pracownicy powiatowego biura konsumentów w Tarnowie udzielili 1140 porad.
Obecnie powiatowy rzecznik konsumentów udziela porad telefonicznie, przez pocztę elektroniczną, ale również można wysłać swoje zapytania tradycyjną pocztą.
Od 25 stycznia istnieje również forma kontaktu bezpośredniego po wcześniejszym umówieniu się przez telefon na konkretną godzinę.
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów mieści się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Tarnowie przy ul. Narutowicza 38.