SEO to jedna z głównych form marketingu internetowego. Co się jednak kryje za tym pojęciem? I czy rzeczywiście warto inwestować w akurat tę formę reklamy? A jeśli tak to co warto przy tym wiedzieć i na co zwrócić uwagę?
Co to jest SEO – wyjaśnienie pojęcia
Na samym początku wyjaśnijmy, co się w zasadzie kryje pod tą nazwę. Otóż jest to skrót od angielskiego sformułowania „Search Engine Optimalization”, czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. To dość znaczące, ponieważ przez w praktyce, zwłaszcza w Polsce, pojęcie to rozumiane jest szerzej, niż wynikałoby to z rozwinięcia skrótu i oprócz optymalizacji uwzględnia się w nim także działania z zakresu pozyskiwania lików kierujących do strony.
Co jednak ma na celu owa optymalizacja i pozyskanie linków? Przede wszystkim poprawę widoczności strony w wyszukiwarkach (w szczególności w Google) – tak, aby jak najwięcej internautów znalazło domenę w wynikach wyszukiwania i przeszło na nią po kliknięciu w przypisany jej wynik.
Czy się zajmuje specjalista SEO?
No dobrze, skoro już wiemy czym jest SEO, to spróbujmy odpowiedzieć również na pytanie, czym się zajmuje specjalista SEO. W dużym skrócie i uogólnieniu jego (lub jej) praca polega na jak najlepszym dopasowaniu strony do tego, aby wyszukiwarka „postrzegała” ją jako powiązaną z konkretnymi słowami kluczowymi i wartą wyświetlania na liście wyników.
Działania z tym związane można podzielić na dwie główne grupy – on-site (czyli odbywające się w obrębie środowiska strony) oraz off-site (czyli na zewnątrz, tu wliczymy wszelkie kwestie związane z linkowaniem).
Co jednak istotne, w obu tych kategoriach wraz z kolejnymi zmianami w Google, następuje coraz więcej zmian, pojawiają się nowe elementy, te dotychczas działające co jakiś ulegają zmianom. Przekłada się to na konieczność ciągłego śledzenia nowości i stałą weryfikację nowych informacji. Tym samym nie wystarczy raz się nauczyć działania i zapomnieć o sprawie – specjalista ds. SEO musi trzymać rękę na pulsie i stale być gotowym na zmiany w swoim sposobie myślenia.
Czy optymalizacja to działanie jednorazowe?
Główne zmiany optymalizacyjne można przeprowadzić za jednym razem. Trzeba jednak pamiętać, iż w praktyce często już w czasie późniejszych działań pozycjonerskich zaczynają się pojawiać nowe okoliczności. Czasami to kwestia przegapienia czegoś wcześniej, kiedy indziej możliwość poprawienia wcześniejszych działań na podstawie nowych danych. Wreszcie zmiany w samym Google czasami sprawiają, że wcześniej nieistotny element optymalizacji, w późniejszym czasie zaczyna nabierać znaczenia.
Co jednak warte uwagi – specjaliści SEO pracujący w agencjach interaktywnych, zazwyczaj wspierają się w tym temacie nie tylko posiadanym doświadczeniem, lecz również narzędziami, które ułatwiają regularne i dokłądne analizowanie stanu strony.
Co jeszcze robią specjaliści SEO?
Przede wszystkim stale sprawdzają możliwości poprawienia stanu widoczności strony i tworzą wytyczne co do możliwości jej poprawienia. Te z kolei trafiają do różnych działów wykonawczych, w zależności od tego, jakiego obszaru dotyczą. Mogą to być wytyczne dotyczące treści na stronie (tych obecnych lub tych planowanych), kwestie związane z optymalizacją nagłówków, ale też na przykład zmiany odnoszące się do prawidłowego wyświetlania witryny na urządzeniach mobilnych, czy poprawienie ogólnej szybkości jej działania. Każdy z tych elementów (a także wiele innych0 może wpłynąć na sposób, w jaki strona jest postrzegana przez Google, a im bardziej kompleksowa będzie optymalizacja, tym lepiej.
Z drugiej strony, niezależnie od powyższego, specjalista SEO zajmuje się również wspomnianym już procesem pozyskiwania linków. W tym obszarze istotne jest dbanie o jakość pozyskiwanych odnośników, lecz także tempo działań i… pilnowanie, aby pozyskane odnośniki były przez Google zindeksowane.