Prezydent Tarnowa Roman Ciepiela podjął decyzję, że mimo wprowadzenia nauki zdalnej, od lutego, zgodnie z zapowiedziami, powróci standardowy rozkład jazdy autobusów MPK.
Rzecznik prasowy prezydenta Tarnowa Ireneusz Kutrzuba mówi, że decyzja ma związek z pogarszającą się sytuacją epidemiologiczną w mieście.
– Prezydent Ciepiela zdaje sobie sprawę, że z powodu nauki zdalnej liczba się nie zwiększy, a nawet będzie mniejsza, to jednak została podjęta decyzja o przywróceniu normalnego kursowania autobusów. Przede wszystkim jest ona spowodowana lawinowym wzrostem infekcji koronawirusem, co również widać w Tarnowie. Dzięki temu ruch pasażerski rozłoży się na większą liczbę autobusów i unikniemy bliższych kontaktów w pojazdach, w których będzie więcej wolnego miejsca.
Tarnowski magistrat podsumował także okres, w którym w mieście funkcjonował tzw. Specjalny (Zastępczy) rozkład jazdy autobusów. Zdaniem urzędników jego wprowadzenie nie spowodowało znacznych utrudnień komunikacyjnych dla tarnowian. Rzecznik prezydenta mówi też o realnych oszczędnościach.
– Zmniejszona liczba kursów nie przełożyła się na zatłoczenie autobusów. W żadnym z nich, według analiz elektronicznych bramek, znajdujących się w pojazdach, liczba pasażerów nie zbliżyła się do maksymalnego napełnienia. Według wstępnych obliczeń, miasto w styczniu zaoszczędziło na komunikacji miejskiej około 300 tysięcy złotych – przedstawia Ireneusz Kutrzuba.
Urząd Miasta Tarnowa przeanalizował obłożenie autobusów komunikacji miejskiej. Z danych wynika, że w ciągu przykładowego, standardowego tygodnia (pięciu dni roboczych) od 13 do 17 grudnia 2021 roku z autobusów skorzystało 137 035 pasażerów. Z kolei w okresie od 17 do 21 stycznia 2022 roku, czyli pierwszego tygodnia ferii zimowych, kiedy obowiązywał Specjalny (Zastępczy) rozkład jazdy autobusów – 94 718 pasażerów.
Rada Miejska Tarnowa przeznaczyła 27 milionów złotych na funkcjonowanie miejskiej komunikacji publicznej w 2022 roku. Według tarnowskiego magistratu kwota ta nie spełnia oczekiwań, ponieważ potrzeby są większe, dlatego, w razie konieczności, będzie wprowadzany Specjalny (Zastępczy) rozkład jazdy autobusów, by zmniejszyć wydatki.