Nie ustają starania o obwodnicę Piwnicznej, ale też protesty mieszkańców [ZDJĘCIA]

obwodnica piwnicznej wariant 23 5

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek do burmistrza Piwnicznej-Zdroju wniosek o wydanie decyzji środowiskowej w sprawie obwodnicy miasta. Wcześniej GDDKiA zarekomendowała do dalszego projektowania wariant W3 obwodnicy Piwnicznej-Zdroju.

Obwodnica Piwnicznej w wariancie W3 miałaby się zaczynać rondem od strony wyjazdu do miasta od Nowego Sącza i następnie omijać istniejący przebieg drogi krajowej 87. Miałby zostać zbudowany tunel pod wzniesieniem Węgielnik oraz estakada nad torami kolejowymi i rzeką Poprad, oraz dojazd do ronda, które połączyłoby obwodnicę z aktualnym przebiegiem krajowej 87-ki.

Burmistrz Dariusz Chorużyk podkreślił w programie Słowo za Słowo na antenie RDN Nowy Sącz, że ten wariant jest jest dość sensowny.

To pewnie najbardziej możliwy z tych przedstawionych wariantów. Warianty W1 i W2 dotyczyły terenu zagospodarowania Nakła, gdzie mieliśmy sporo inwestycji, zatem porównując te 3, ten W3 jest najbardziej zasadny – uważa.

Dlaczego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad preferuje wariant W3 obwodnicy Piwnicznej-Zdroju?

Ma najlepsze parametry, jeśli chodzi o względy techniczne, ekonomiczne i środowiskowe. Również analiza uwag mieszkańców wyrażonych podczas konsultacji społecznych wskazuje, że mieszkańcy popierają ten wariant i podobnie jest w przypadku samorządu Piwnicznej. Uznano więc, że ten przebieg jest najkorzystniejszy – wyjaśnia Iwona Mikrut-Purchla z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Jeśli wziąć pod uwagę aktualne ceny materiałów budowlanych, obwodnica w tym przebiegu kosztowałaby 360 milionów złotych. – Tańszy jest wariant I, a droższy wariant II – dodaje Mikrut-Purchla.

W momencie ogłoszenia przetargu na roboty budowlane, ceny mogą wzrosnąć.

GDDKiA zawnioskowała już do burmistrza Piwnicznej o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy. – Wraz z tym wszystkie wymagane dokumenty przy takim wniosku. Preferujemy wariant III. Do decyzji środowiskowej poddawane analizie są wszystkie 3 warianty. Na etapie wydawania decyzji środowiskowej będą konsultacje społeczne – tłumaczy Iwona Mikrut-Purchla.

I tu mogą zacząć się schody, bo temat obwodnicy Piwnicznej nieodłącznie związany jest z protestami.

Krzysztof Polakiewicz ze Społecznego Komitetu Gminy Piwniczna zapowiada, że grupa ta dalej będzie protestować przeciwko budowie obwodnicy Piwnicznej, gdyż obawia się, że w związku z tym znacząco zwiększy się ruch tranzytowy, a uzdrowisko straci swoje walory lub nawet status uzdrowiska.

Jest to po prostu zbrodnia na Dolinie Popradu. Protestujemy, ale trzeba mieć poważnego partnera, ale strona ministerialno-drogowa nie jest do końca poważna. Wysłaliśmy szereg petycji, między innymi do ministra infrastruktury. Niestety nie dostaliśmy na nie odpowiedzi. Widocznie ministerstwo – wbrew prawu – nie musi odpowiadać na petycje – powiedział nam Polakiewicz.

Okazuje się, że komitet protestacyjny ma swoją opozycję, przynajmniej na Facebooku, gdzie powstał profil Popieram Budowę DK87.

Jest tam między innymi opinia jego autora o wariancie W3. Tutaj cytat: Najmniej kolizyjny, zwłaszcza z zasobami wód mineralnych. Poza jednym mostem na Popradzie wariant ten nie ingeruje w koryto rzeki”.

Zdania są podzielone, ale jedno jest pewne – w sprawie planów budowy obwodnicy Piwnicznej jeszcze wiele się będzie działo.

 

 

https://www.rdn.pl/news/jest-wniosek-o-decyzje-srodowiskowa-dla-obwodnicy-piwnicznej-zdroju-wideo

Exit mobile version