Jak mówił prezes miejskiego przewoźnika Robert Pacana, do końca tego roku, do regularnych kursów zostanie wprowadzonych 17 autobusów elektrycznych. Z oszczędności poprzetargowych zamówione zostały 3 kolejne, takie same pojazdy.
-Pięć autobusów wyjeżdża dzisiaj na trasy, na linie po ulicach Tarnowa. Kolejne autobusy ruszą w przyszłym tygodniu. Sukcesywnie kolejne, a ostatnie autobusy pojawią się jeszcze w tym roku. Cały projekt przyspieszyliśmy o miesiąc. Elektryczne autobusy miały pojawić się na ulicach dopiero w grudniu, a cały projekt, 17 zakontraktowanych autobusów, miał się zakończyć w styczniu. Jesteśmy miesiąc do przodu, dzięki bardzo dobrej współpracy z przedstawicielstwem Solarisa.
Z nowymi pojazdami zapoznali się już kierowcy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji. Damian Wrona przyznał, że autobus elektryczny robi dobre wrażenie, a zarówno kierujący jak i pasażerowie powinni odczuć poprawę komfortu.
-Wrażenia są pozytywne. Autobus jest bardzo wygodny, zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażerów. Ma napęd elektryczny, posiada skrzynię bezstopniową, czyli jesteśmy w stanie uniknąć jakichkolwiek szarpnięć. Na plus zasługuje też pełna kabina. Przestrzeń pasażerska jest oddzielona. Powinny zrobić ok. 280 kilometrów na jednym ładowaniu, jak będzie w praktyce się okaże. Jest to też uzależnione od pory roku, tak jak teraz mamy zimę, to ogrzewanie będzie pracowało na okrągło. Autobus wtedy bierze więcej prądu niż jesienią czy na wiosnę.
W konferencji uczestniczył dyrektor handlowy firmy Solaris, Rafał Zajas. Przedstawiciel producenta autobusów zapewniał, że pojazdy elektryczne będą dobrze radziły sobie także w warunkach zimowych.
-Autobusy 12-metrowe, całkowicie niskopodłogowe, mogące przewozić ponad 70 pasażerów. Baterie mają pojemność 420 kWh, które pozwalają na przejechanie 220-250 kilometrów, całodzienną zmianę spokojnie obsłużą. Te autobusy są wyposażone w systemy bezpieczeństwa, monitorujące tor jazdy, zmęczenie kierowcy, system eliminujący martwe pole. Nasze autobusy jeżdzą w całej Skandynawii, Austrii, w Polsce są też eskploatowane od wielu lat, również w warunkach zimowych i górzystych – nie ma z nimi żadnego problemu.
Poza dostawą nowych pojazdów, kontrakt dotyczył także instalacji ładowarek do autobusów elektrycznych. Powstało 10 stanowisk, po 2 punkty ładowania w każdym. Dodatkowo, MPK dysponować będzie mobilnym urządzeniem, umożliwiającym naładowanie autobusu poza zajezdnią.
W ramach zadania, polegającego na wprowadzaniu bezemisyjnego transportu zbiorowego, MPK Tarnów jest zobowiązane do zezłomowania 20 starych autobusów. Jak tłumaczył Robert Pacana, nie ma możliwości sprzedaży lub zachowania tych pojazdów 'na wszelki wypadek’.







!["Jest to dar jednego człowieka dla drugiego". Honorowi krwiodawcy zostali odznaczeni [ZDJĘCIA] 8 kriwodawcy](https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/11/kriwodawcy-350x250.jpg)



![Piesi noście odblaski, kierowcy sprawdźcie ustawienie świateł [WIDEO] 12 ryszard ogurek 23.10001](https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/10/ryszard_ogurek_23.10001-120x86.jpg)
![Wychowanie patriotyczne wśród młodzieży. Jak o nie zadbać? [ROZMOWA] 13 szczerkowski miroslaw](https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/11/szczerkowski_miroslaw-120x86.jpg)

