Nauczyciele i rodzice dowiedzą się, jak pomóc dziecku z zaburzeniem przejść przez szkolny czas. Wskazówek udzielą specjaliści, a I Konferencja Metodyczna „Dziecko autystyczne w przestrzeni edukacyjnej” odbędzie się w Nowym Sączu.
Na spotkaniu będzie mowa o zaburzeniach szeroko pojętego spektrum autyzmu, z którym boryka się coraz więcej dzieci. Wydarzenie odbędzie się 15 listopada w Wydziale Nauk Społecznych i Sztuki Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu przy ul. Chruślickiej 6. To wspólna inicjatywa uczelni oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego.
Organizatorzy podkreślają, że konferencja to efekt próśb ze strony samych pedagogów, którzy czekają na konkretne wskazówki, jak działać z potrzebującymi uczniami w obecnym systemie szkolnym.
– Wielu nauczycieli, właśnie w naszym środowisku, mierzy się z tym problemem. Jak pracować z dzieckiem, które ma trudności właśnie z zaburzeniem autystycznym? Jak uczyć uczniów, którzy nie mają zaburzeń i mieszczą się w tak zwanej normie intelektualnej, ale pracować tak, aby jedni i drudzy dobrze czuli się w szkole? Jak budować taka prawdziwą integrację i edukację włączającą?
– podkreśla Sylwia Konopka, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Nowym Sączu.
Jednym z bardzo ważnych zagadnień poruszanych podczas spotkania będzie to dotyczące diagnostyki konkretnego zaburzenia. Aby nie dochodziło do nadużyć w wydawaniu orzeczeń, które powinny być rzeczywistą pomocą dla tych, którzy tego potrzebują, wykonywane są odpowiednie testy. Mówi o tym dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nowym Sączu, Irena Małecka.
– Musimy pamiętać, a my jako poradnia i pracownicy poradni wiemy o tym, że autyzmu nie da się zdiagnozować za pomocą jednego testu. Do tego jest potrzebny zespół interdyscyplinarny specjalistów. Wchodzi w jego skład psycholog, pedagog specjalny, logopeda, lekarz psychiatra. To proces bardzo złożony i wieloetapowy, oparty nie tylko na obserwacjach, ale i na wywiadach z rodzicami i są osobą, która ma spektrum autyzmu.
– Konferencja będzie podzielona na dwie części – mówi dr Beata Lisowska, dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Sztuki w Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu.
– Pierwsza część będzie się składa z kilku wykładów, ale co ważne, poprowadzą je osoby, które na co dzień pracują z dziećmi autystycznymi. W drugiej części konferencji odbędą się warsztaty. Będą one dotyczyły komunikacji z dziećmi autystycznymi. Wiemy, że ta komunikacji jest zawsze zaburzona i ona sprawa wiele problemów związanych z funkcjonowaniem takich dzieci w szkole.
Liczba miejsc na część konferencji dotyczącą warsztatów jest ograniczona, ale cały czas można zapisywać się na część wykładową, poprzez stronę internetową Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Nowym Sączu.
