Dworce w całej Polsce mają być modernizowane. Ten w Muszynie musi poczekać

dworzec pkp muszyna budynek2

Zobacz zdjęcia:

stacja-Muszyna2

Zdjęcie 1 z 11

Spółka PKP S.A. zapowiada przebudowę lub modernizację 181 dworców w całej Polsce. Na liście programu Dworce Przyjazne Pasażerom znalazły się budynki w Limanowej i przy przystanku Nowy Sącz Miasto. Tylko na liście dodatkowej jest dworzec w Muszynie, który od lat jest nieczynny i straszy swoim wyglądem.

Jak informuje PKP S.A. plany obejmują nie tylko modernizację istniejących dworców i budowę zupełnie nowych. Nowy program obejmuje 181 dworców z całej Polski, a prace mają kosztować łącznie 1,4 miliarda złotych.

Co prawda na liście podstawowej są budynki przy przystanku Nowy Sącz Miasto i przy głównej stacji w Limanowej, ale dworzec w Muszynie znalazł się wśród 77 na liście dodatkowej. Te mają być realizowane jeśli spółka zdobędzie dodatkowe pieniądze.

– Mam nadzieję, że po przetargach znajdą się pieniądze na to, żeby i dworzec w Muszynie został wyremontowany. Decyzją o jego braku na liście podstawowej jestem zaskoczony

  – mówił Jan Golba burmistrz Muszyny.

Już wcześniej zmodernizowano kilkanaście dworców w regionie sądeckim, ale z wyłączeniem Muszyny i Krynicy-Zdrój.

Dlaczego budynek w Muszynie nie znalazł się na podstawowej liście programu Dworce Przyjazne Pasażerom? Zapytaliśmy o to spółkę PKP S.A. i czekamy na odpowiedź.

Inwestor w komunikacie wysłanym do mediów, ogólnie tłumaczył wybór budynków do modernizacji.

– Tworząc nowy Program, spółka PKP przeprowadziła dokładną analizę ponad 400 lokalizacji, po zakończeniu której opracowana została lista dworców objętych potrzebami inwestycyjnymi. W pracach nad listą lokalizacji, które oceniane zostały ściśle według kryteriów rankingowych, uczestniczyli nie tylko analitycy PKP, ale również znajdujące się w strukturze spółki terenowe oddziały gospodarowania nieruchomościami. W analizach uwzględniono też lokalizacje będące przedmiotem kierowanych do PKP S.A. zapytań samorządów. W programie DPP znalazły się dworce z 59 nowych, dotychczas nie analizowanych lokalizacji. Ujęcie dworca w programie DPP i nadanie inwestycji z nim związanej określonego priorytetu wynika z liczby punktów uzyskanych w rankingu. Głównym czynnikiem decydującym o zakwalifikowaniu (bądź nie) danego dworca do programu jest średnia liczba podróżnych korzystających z danej stacji. Innymi aspektami branymi pod uwagę są: przesiadkowy charakter dworca, postoje nie tylko pociągów regionalnych i podmiejskich, ale też dalekobieżnych, potrzeba ochrony dworca jako zabytku, możliwości zagospodarowania po modernizacji, czynniki demograficzne, jak liczba ludności w danej miejscowości czy liczba osób, dla których dana stacja jest najbliższą.

Burmistrz Jan Golba przekazał też nam, że niedawno PKP zapytało gminę, czy chce przejąć budynek dworca. Samorząd Muszyny nie jest tym teraz zainteresowany. Kilka lat temu próba przejęcia zakończyła się fiaskiem.

– Pozyskaliśmy pieniądze unijne w wysokości ponad 2 milionów złotych i mieliśmy wydać też własne środki. Przygotowaliśmy projekt modernizacji dworca i uzyskaliśmy zezwolenia. Wszystko rozbiło się o długotrwały proces przekazania tego dworca. W związku z tym straciliśmy możliwość dofinansowania

– przypomniał burmistrz.

Mieszkańcy Muszyny od lat czekają na modernizację dworca i podkreślają, że budynek przynosi wstyd tej miejscowości.

– Wszyscy tu się za głowy łapali, ale przychodzi też pełno kuracjusze, bo są wymiany turnusów i zastanawiają się, jak można przyjechać do znanego w całej Polsce uzdrowiska i na dworcu nie napić się kawy, herbaty, nie uzyskać informacji, czy skorzystać z WC

– mówi Artur Królikowski, miłośnik kolei z Muszyny.

Pasażerowie również zauważają problem dworca w Muszynie.

– Brak możliwości zakupu biletu na miejscu, tylko płatność u konduktora. Budynek zdecydowanie za stary, nieciekawy, brudny. Nie ma koszy na śmieci.

– Właśnie nie ma tu możliwości kupna biletu, a wizualnie też nieciekawie.

Spółka PKP S.A. informuje, że realizacja programu Dworce Przyjazne Pasażerom ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Dodajmy, że na liście rezerwowej oprócz Muszyny są też dworce w Tarnowie-Mościcach czy w Ropczycach na Podkarpaciu.

PKP zapowiada też kolejny program Dworce Dla Samorządów zakładający rewitalizację dworców o mniejszym potencjale komercyjnym.

– Model współpracy zakłada, że zdecydowaną większość kosztów przebudowy lub remontu dworca poniesie spółka PKP, a po zakończeniu inwestycji takim budynkiem będzie zarządzał bezpośrednio samorząd lub PKP, przy założeniu zawarcia gminą, powiatem czy województwem długoletniej umowy. Takie rozwiązanie stanowi wyjście naprzeciw potrzebom samorządów i lokalnych społeczności, które są chętne do współpracy i mają pomysły na nowe życie okolicznych dworców. PKP planuje skierować założenia programu do uzgodnień m. in. z organizacjami zrzeszającymi samorządy w celu zapewnienia optymalnych warunków współpracy, wzajemnego zrozumienia potrzeb i zachowania zasady partnerstwa. Szczegóły programu Dworce dla Samorządów – założenia, zasady udziału czy wzory umów – będą opublikowane w najbliższym czasie

– czytamy w komunikacie prasowym spółki.

Exit mobile version