Rozpoczęła się budowa głównego tunelu kolejowego pod Pisarzową na linii Chabówka – Nowy Sącz. Wydrąży go ważąca ponad 2,5 tysiąca ton tarcza TBM, która została nazwana imieniem Jadwiga. Tunel o długości prawie 4 km ma powstać w niecały rok.
W okolicy Męciny, gdzie rozpoczęło się drążenie, pracują 2 tarcze. Mniejsza rozpoczęła pracę w marcu. Wykonała już 420 metrów tunelu ewakuacyjnego. Teraz ruszyła tarcza, która waży ponad 2,5 tys. ton i ma 90 metrów długości. Do wykonania jest dokładnie 3750 metrów podziemnej trasy. Kolejowy tunel o średnicy niemal 11 metrów powstawać będzie krok po kroku, z milimetrową precyzją.
Tarcza TBM przy pomocy obrotowego czoła, wyposażonego w stalowe zęby, równocześnie wybiera ziemię i montuje betonowe ściany tunelu. Na zapleczu ciężkie maszyny i wspomagająca je kolejka przemysłowa usuwają wydobyty urobek, a w przeciwnym kierunku transportują betonowe fragmenty ścian tunelu, które powstają non stop w zlokalizowanej po sąsiedzku hali prefabrykacji. Całą operację zaplanowano na ok. 10 miesięcy nieustającej pracy.
Tunele powstają na ocidnku Limanowa – Klęczany, którego modernizacja będzie kosztować ponad 1,9 miliarda złotych.
To jedna z czterech części projektu „Podłęże-Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Pozostałe to stacja Limanowa oraz odcinki Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka-Zaryte. W toku są przetargi na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark –Limanowa i Podłęże – Gdów.
Cały projekt Podłęże – Piekiełko miałby być zrealizowany do 2030 roku. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Źródło: PKP PLK.