Studenci Akademii Tarnowskiej wyszli naprzeciw potrzebom osób w kwiecie wieku i chcą dzielić się swoją praktyczną wiedzą.
W Centrum Usług Społecznych utworzono punkt, w którym młodzi ludzie uczą starsze pokolenie, jak korzystać ze smartfona czy laptopa.
-Jesteśmy tym pokoleniem, które już wychowało się przy komputerze i telefonie. Każdy z nas od samego początku miał telefon, obył się z nim i dla nas jest to wszystko intuicyjne.
-Przez to, że zajęcia na uczelni są zdalnie, kontakt z rodziną jest zdalny, więc dla nas jest to bardzo intuicyjne. Mówienie o tym dla nas to jest bułka z masłem.
-Kieruje nami chęć pomocy seniorom, żeby nie gubili się w internetowych sprawach. Chcemy po prostu dzielić się tą wiedzą.
Tarnowscy seniorzy dosyć dobrze radzą sobie z nowoczesną technologią. Wielu z nich posiada urządzenia, dzięki którym pozostają w kontakcie z bliskimi i załatwiają sprawy urzędowe.
Są też osoby, które wolą, by tymi sprawami zajęły się ich dzieci lub wnuki.
-Ja bardzo lubię wszystkie nowinki. Komputer potrafię obsłużyć, tablet i komórkę też.
-Komputera swojego nie mam, nie używam. Synowie mają, oni mi załatwiają wszystko.
-Ja już komputera nie mam, bo już nie chcę nowego kupować. Mam telefon i korzystam – służy mi do kontaktu z lekarzem, z rodziną. Ja już jestem wiekowa, więc rodzina do mnie dzwoni, ja do nich. Gdyby coś mi się działo, to mam się do kogo zwrócić.
-Zdobywamy wiadomości, co dzieje się w kraju, w świecie. Można porozumiewać się z najbliższymi.
-Telefon mi jest potrzebny do życia, można, na przykład, rachunki płacić.
Studencki Punkt Konsultacji Cyfrowych to inicjatywa Akademii Tarnowskiej, realizowana we współpracy z Centrum Usług Społecznych. Ma ona na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – wyjaśnia dr Anna Gądek, wykładowca uczelni.
-Ta szybka cyfryzacja powoduje, że wzrasta liczba osób wykluczonych cyfrowo. To jest problem społeczny, z którym muszą poradzić sobie samorządy i instytucje wspierające osoby w starszym wieku. Takie wsparcie cyfrowe jest niezwykle potrzebne, dlatego dzisiaj w Centrum Usług Społecznych uruchamiamy Studencki Punkt Konsultacji Cyfrowych.
Opiekun studenckiego koła naukowego 'Lex’ Maria Wantuch dodawała, że brak umiejętności korzystania z internetu czy komputera bardzo często jest barierą dla seniorów, którzy chcą być aktywni w społeczeństwie. Telefony stały się podstawowym narzędziem do kontaktu z bliskimi, lekarzami, do płacenia rachunków czy nawet do zapisywania się na wycieczki.
-Założenie facebooka, komunikatorów społecznościowych, porozumienie się ze swoimi dziećmi, teleopieka. Nawet komputer jest potrzebny, żeby zapisać się na wycieczki krajoznawcze. Wiele osób ma koleżanki i kolegów, którzy zapisują na wycieczki, bo bardzo często zapisy prowadzone są w internecie. Dla seniorów już tutaj zaczyna się problem.
Studencki Punkt Konsultacji Cyfrowych mieści się na sali obsługi mieszkańców w Centrum Usług Społecznych przy ul. Brodzińskiego w Tarnowie. Studenci dyżurować tam będą we wszystkie środy maja i czerwca, w godzinach od 11:15 do 14:45.
Pomoc studentów jest bezpłatna i dostępna dla każdego mieszkańca Tarnowa, niezależnie od wieku.