wtorek, 13 maja 2025
TARNÓW +48 14 627 50 50  NOWY SĄCZ +48 18 449 06 00 

103,6 FM | 101,2 FM | 88,3 FM | 105,1 FM

  • STRONA GŁÓWNA
  • WIADOMOŚCI
    • AKTUALNOŚCI
    • RELIGIA
    • SPORT
    • KULTURA
    • GALERIE
  • KONCERT ŻYCZEŃ
  • PATRONATY
  • RAMÓWKA
  • REKLAMA
  • RADIO
    • LUDZIE RADIA
    • AUDYCJE
    • KONCERT ŻYCZEŃ
    • PATRONAT
    • PRACA
    • PRACA KRAKÓW
    • TARGI PRACY KRAKÓW
    • DODAJ OFERTĘ PRACY
    • ATS
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • KONTAKT
  • WSPARCIE
Brak
View All Result
POSŁUCHAJ
RDN
  • STRONA GŁÓWNA
  • WIADOMOŚCI
    • AKTUALNOŚCI
    • RELIGIA
    • SPORT
    • KULTURA
    • GALERIE
  • KONCERT ŻYCZEŃ
  • PATRONATY
  • RAMÓWKA
  • REKLAMA
  • RADIO
    • LUDZIE RADIA
    • AUDYCJE
    • KONCERT ŻYCZEŃ
    • PATRONAT
    • PRACA
    • PRACA KRAKÓW
    • TARGI PRACY KRAKÓW
    • DODAJ OFERTĘ PRACY
    • ATS
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • KONTAKT
  • WSPARCIE
SŁUCHAJ
RDN

Kinga drąży najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Jadwiga jeszcze czeka [ZDJĘCIA]

Maria Mółkaautor / źródło: Maria Mółka
2025/03/31 - 15:03
- AKTUALNOŚCI
A A
mecina kinga marzec022
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterEmail

Fot. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

Fot. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie
Zdjęcie 1 z 10

Fot. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

Kinga już drąży, Jadwiga jeszcze czeka. Chodzi o tarcze TBM, które znajdują się na terenie budowy linii kolejowej w Męcinie. Tunele, które powstaną dzięki tym maszynom, są jednym z najbardziej kluczowych elementów inwestycji Podłęże – Piekiełko. W poniedziałek (31.03) ruszyła pierwsza z dwóch tarcz, które do regionu limanowskiego przyjechały aż z Chin.

Na razie prace rozpoczęła mniejsza z maszyn, która nosi imię św. Kingi. To ona wykona niemal 4-kilometrowy tunel, który będzie w przyszłości służyć jako tunel ewakuacyjny.

Jak mówi Artur Popko z firmy Budimex, która wchodzi w skład konsorcjum realizującego inwestycję, tempo pracy będzie zależeć od tego, na co natrafią tarcze.

https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/03/31mecina1.mp3

– Największym utrudnieniem, którego się spodziewamy są warunki gruntowe, a szczególnie warunki związane z ciśnieniem wody, bo jednak to ciśnienie wody będzie dla nas bardzo istotne z uwagi na głębokość tunelu. Na całej trasie taka średnia głębokość to 50 metrów, ale w głębszym miejscu to 120 metrów. To są bardzo trudne technicznie warunki, w większości grunt to flisz karpacki więc będziemy musieli cały czas na bieżąco dostosowywać swoje tempo.

Tarcza będzie pracować przez 24 godziny na dobę i ma się przesuwać każdego dnia o kilkanaście metrów. Bülent Özdemir, prezes Gülermak SA. dodaje, że załoga obsługująca sprzęt będzie działać na trzy zmiany.

https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/03/31mecina2.mp3

– Tu jednak nie chodzi nam o bicie rekordów. Najważniejsze jest bezpieczeństwo drążenia. Tarcza TBM pracuje w cyklach, tworząc nacisk na grunt za pomocą specjalnych siłowników, podczas gdy głowica tarczy obraca się. Wydobywany urobek jest następnie transportowany na powierzchnię za pomocą taśmociągu. Po wydrążeniu odpowiedniego odcinka maszyna układa prefabrykowane pierścienie, które tworzą obudowę tunelu.

Tunel, który ma początek na granicy Pisarzowej i Męciny, będzie się kończyć w Mordarce koło Limanowej.


Mniejsza z maszyn – Kinga – do Polski przypłynęła w grudniu, ma 170 metrów długości i waży przeszło 600 ton. Dla porównania Jadwiga jest cztery razy większa i prace rozpocznie dopiero w maju. Inżynierowie na terenie zakładu górniczego, który powstał w Męcinie, składają teraz wszystkie jej części w całość. Jadwiga wydrąży równolegle tunel do regularnej jazdy pociągów.

– Szykuje się rewolucja transportowa dla regionu sądeckiego i limanowskiego – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/03/31pkp.mp3

– Po zbudowaniu inwestycji Podłeże– Piekiełko mówimy o stabilnych czasach przejazdu, niezależnie od pory dnia i tego, czy to będzie dzień roboczy, czy weekend. Czas przejazdu do Krakowa to będzie jedna godzina z Nowego Sącza, a z Limanowej około 40 minut i około 20 z Gdowa. I mówimy tu o dojeździe do samego centrum Krakowa, a nie do granic administracyjnych miasta.

Taka możliwość ma być w 2030 roku.

Podróże na trasie Limanowa – Nowy Sącz najszybszymi pociągami mają trwać około 20 minut.

Dodamy, że w Męcinie powstaje pierwszy z 16 tuneli w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski czyli Podłęże – Piekiełko.

Na odcinku Limanowa – Klęczany, pociągi mają jeździć od 2027 roku. Między Klęczanami i Nowym Sączem przebudowa linii kolejowej ma potrwać do końca tego roku.

mecina_kinga_marzec021

mecina_kinga_marzec021
Zdjęcie 2 z 22

Tagi: linia kolejowaHOTPodłęże-Piekiełkolinia kolejowa 104tunelLimanowatarcza TBMPKPkolejPisarzowaMordarkaMęcina
Poprzedni

Jeszcze istnieje, chociaż nie ma pracowników. Straż Gminna w Chełmcu coraz bliżej likwidacji

Następny

Zdarzenie drogowe w Brniu: BMW w rowie, jedna osoba w szpitalu

ZOBACZ RÓWNIEŻ

fot. Powiatowy Zarząd Dróg w Nowym Sączu
AKTUALNOŚCI

Drogo, ale udało się zaoszczędzić. Powiatowy Zarząd Dróg podsumował zimę na Sądecczyźnie

13 maja 2025
Fatimska
AKTUALNOŚCI

’Tutaj czujemy obecność Matki Bożej’. Dzień Fatimski w tarnowskim sanktuarium

13 maja 2025
fot. arch. RDN
AKTUALNOŚCI

Odwołania od pozwolenia na budowę osiedla na terenie po Owintarze. Inwestycja się opóźni?

12 maja 2025
fot. Miejski Zarząd Dróg w Nowym Sączu
AKTUALNOŚCI

Nowy Sącz: Następny przejazd kolejowy będzie zamknięty [ZDJĘCIA]

12 maja 2025
fot. freepik.com - zdjęcie ilustracyjne
AKTUALNOŚCI

Zaczepia dzieci i proponuje podwiezienie. Policja sprawdza przypadek z Ciężkowic

12 maja 2025
fot. Grupa Azoty
AKTUALNOŚCI

Andrzej Skolmowski nowym p.o. Prezesa Grupy Azoty

12 maja 2025
Autorstwa Krzysztof Lasoń - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5917880
AKTUALNOŚCI

Władze Rytra chcą chodnika i nowej nawierzchni na DK 87. Nie zgadzają się na gruntowną przebudowę

12 maja 2025
lwowska
AKTUALNOŚCI

Zmiany w organizacji ruchu na ulicy Lwowskiej

12 maja 2025

NAJNOWSZE

fot. Powiatowy Zarząd Dróg w Nowym Sączu

Drogo, ale udało się zaoszczędzić. Powiatowy Zarząd Dróg podsumował zimę na Sądecczyźnie

09:09

’Tutaj czujemy obecność Matki Bożej’. Dzień Fatimski w tarnowskim sanktuarium

09:09

Liturgie wschodnie w Watykanie. Jubileusz Kościołów Wschodnich

09:09

Watykan: 13 maja Msza św. w rocznicę zamachu na św. Jana Pawła II

16:04

Odwołania od pozwolenia na budowę osiedla na terenie po Owintarze. Inwestycja się opóźni?

16:04

Nowy Sącz: Następny przejazd kolejowy będzie zamknięty [ZDJĘCIA]

15:03

Sto lat parafii w Jamach i Machowej [ZDJĘCIA]

14:02

Zaczepia dzieci i proponuje podwiezienie. Policja sprawdza przypadek z Ciężkowic

14:02

Leon XIV do mediów: rozbrójmy komunikację z nienawiści

14:02

Andrzej Skolmowski nowym p.o. Prezesa Grupy Azoty

13:01

NIE PRZEGAP

OFSCWyjg

Świeże warzywa już na tarnowskim Burku. Tarnowianie chętnie kupują nowalijki

28 kwietnia 2025
51683955368 38d6ee9900 o1

Bp Andrzej Jeż: Matka Boża jest obecna w naszym polskim DNA

3 maja 2025
fot. KPP w Limanowej

Nastoletni złodzieje złapani po włamaniu do domków letniskowych

28 kwietnia 2025
RADIO KATOLICKIE
UN PAPIESKI
UNS
AKCJA KATOLICKA
BIBLOS
KULTURA TARNÓW
SRK
CARITAS
KANA
ITER
Małopolska
AKADEMIA TARNOWSKA

RDN MAŁOPOLSKA

ul. gen. Józefa Bema 14
33 - 100 Tarnów
tel.: +48 14 627 50 50
e-mail: info@rdn.pl

RDN NOWY SĄCZ

pl. Kolegiacki 4
33 - 300 Nowy Sącz
tel.: +48 18 449 06 00
e-mail: sacz@rdn.pl

AKTUALNOŚCI
RELIGIA
SPORT
KULTURA
GALERIE
PATRONATY
WSPARCIE

Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone. RDN. 2024.

Brak
View All Result
  • Radio RDN
  • WIADOMOŚCI
    • AKTUALNOŚCI
    • RELIGIA
    • SPORT
    • KULTURA
  • KONCERT ŻYCZEŃ
  • GALERIE
  • PATRONATY
  • RAMÓWKA
  • REKLAMA
  • RADIO
    • LUDZIE RADIA
    • AUDYCJE
    • KONCERT ŻYCZEŃ
    • PATRONAT
    • PRACA
    • PRACA KRAKÓW
    • TARGI PRACY KRAKÓW
    • DODAJ OFERTĘ PRACY
    • ATS
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
  • KONTAKT
  • WSPARCIE

© 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone. RDN.

Ta strona korzysta z plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Polityka prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Odcienie szarościOdcienie szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj