Maszyna z Chin jedzie przez Polskę. Będzie drążyć tunel pod Pisarzową

maszyna pkp PLK

fot. PKP PLK

Z wybrzeża na Limanowszczyznę. Trwa transport drugiej maszyny, która będzie drążyć tunel pod Pisarzową. Do Polski trafiła z Chin.

Chodzi o większą maszynę, czyli tarczę TBM, która będzie drążyć prawie 4-kilometrowy, główny tunel kolejowy pod Pisarzową na modernizowanej linii 104 Chabówka – Nowy Sącz. Na miejscu jest już mniejsza, podobna maszyna, która będzie drążyć tzw. tunel ewakuacyjny.

– Ta większa przybyła statkiem do Gdańska z Szanghaju. Powstała w Chinach i przed transportem podzielono ją na 88 części. W sumie maszyna waży ponad 2,5 tys. ton i ma 90 metrów długości.

– mówi Piotr Hamarnik z biura prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Sam transport, który odbywa się nocami, jest dużą operacją logistyczną, którą trzeba bardzo dobrze zaplanować. O jej trasie wspomniała radiu RDN Nowy Sącz Jolanta Juszkiewicz, burmistrz Limanowej.

To właśnie przez to miasto miały jechać części maszyny, ale ostatecznie tak się nie stało.

– Nie potrafię podać przyczyny, dlaczego zmieniono trasę, natomiast w rzeczywiście w pierwszej wersji było tak, że były prowadzone z nami rozmowy i były nawet uzgodnienia na temat tego przebiegu. Maszyna miała przejeżdżać na przełomie lutego i marca. Później jednak kontakt się urwał i tę trasę skierowano na Brzesko i Łososinę Dolną. Więcej szczegółowe nie znam.

Jak dodaje Jolanta Juszkiewicz, trasa przejazdu przez Limanową miała prowadzić między innymi przez most na ul. Jana Pawła II na potoku Mordarka.

– Tam był przez moment jakiś problem. My domagaliśmy się zabezpieczenia naszych naszych dróg i mostu, ale w konsekwencji przebieg trasy jest inny. Nie zależało to od nas i nie robiliśmy jakichś problemów, ale też dbaliśmy o interes naszej infrastruktury drogowej.

Transport elementów maszyny trwa od końcówki lutego i ma potrwać około 3 tygodni. Możliwe jednak, że będzie to trwało dłużej.

Jak się dowiedzieliśmy, w Męcinie jest już część tarczy maszyny. Na miejscu od grudnia jest już pierwsza maszyna TBM. Ma ona 170 metrów długości. Jest już zamontowana i czeka na rozpoczęcie drążenia bocznego, ewakuacyjnego tunelu.

Na odcinku Limanowa – Klęczany, na którym będzie drążony tunel, pociągi mają jeździć od 2027 roku.

Exit mobile version