Trwa postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej na budowę obwodnicy Limanowej. Ta może zapaść jeszcze wiosną. Czy planowana droga rozwiąże problem korków w mieście?
Budowa obwodnicy Limanowej jest coraz bliżej, choć to wciąż melodia przyszłości. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje, aby do końca 2030 roku kierowcy mogli przejechać nową drogą. Zakończyły się już konsultacje, a zawarte w nich uwagi zostały przekazane do inwestora.
Czy mieszkańcy miasta czekają na nową drogę, omijającą centrum?
– Bardzo by się przydała, bo to odciążyłoby rynek i nie byłoby takich korków. Jestem za. Korki są i w godzinach szczytu jest trudno.
– Obwodnicę mogliśmy mieć 50 lat temu, więc jak teraz mija tyle lat to ją robią. To będzie tak, że mój kolega z jednej strony będzie miał tory, a z drugiej szosę.
– Pewnie to by miastu ulżyło, jak ludzie wyjeżdżają z pracy. Duże samochody nie jechałyby przez centrum.
Ile trzeba będzie czekać na rozpoczęcie budowy? Uwagi pokonsultacyjne Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i spółka Wody Polskie skierowały do inwestora, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak mówi burmistrz Limanowej Jolanta Juszkiewicz, GDDKiA powinna jeszcze w marcu ustosunkować się do skierowanych pytań.
– Zarówno RDOŚ, jak i Wody Polskie miały szereg uwag i wszystkie uwagi zostały we właściwym terminie przekazane inwestorowi, który teraz ma czas się do nich odnieść. Od 3 lutego 45 dni, jeżeli chodzi o uwagi Wód Polskich i 40 dni od 10 lutego, aby odnieść się do uwag społeczeństwa.
Czy zatem podpisanie decyzji środowiskowej przez miasto Limanowa nastąpi jeszcze wiosną? Burmistrz Jolanta Juszkiewicz podchodzi do tematu z ostrożnością.
– Robimy wszystko, żeby decyzję środowiskową wydać i żeby budowa obwodnicy ruszyła. Niemniej jednak to też jest trudna inwestycja, która budzie wiele kontrowersji i niepokojów, a nie wszyscy zgadzają się z jej przebiegiem. Jednak dlatego, że jest to szansa na rozładowanie ruchu w Limanowej, to postanowiliśmy o działaniu na rzecz powstania tej obwodnicy.
Przypomnijmy, że z kilku wariantów wybrano W1A, odrzucając po drodze kilka innych w tym tak zwany wariant obywatelski.
Według wybranego wariantu obwodnica Limanowej miałaby prowadzić od ronda na drodze krajowej 28 przy ul. Kamiennej, przebiegać przez Lipowe i osiedle Żwirki i Wigury, aż z powrotem do drogi krajowej 28 w rejonie ul. Walecznych.