Zobacz galerię:
Ogłoszono przetarg na modernizowaną linię kolejową 104 na odcinku z Limanowej do Tymbarku. Mają się tam znajdować bezkolizyjne przejazdy, estakada, tunel, stacja w Tymbarku i przystanek w Koszarach. Prace mają ruszyć jesienią tego roku.To tak zwany odcinek C1 w ramach projektu o nazwie Podłęże-Piekiełko.
Odtwarzacz plików dźwiękowych– Odcinek ten będzie się łączył z już aktualnie realizowanym odcinkiem stacja Limanowa za około 300 mln złotych. To już się dzieje i zakończy się w roku 2026. Natomiast ten przetarg ogłosiliśmy w piątek (14.02) i ma on wartość około 1 mld 400 mln złotych. Mamy nadzieję, że podpisanie umowy nastąpi w IV kwartale tego roku, a planowany czas realizacji z uwagi na skomplikowane obiekty inżynieryjne wyniesie około 36 miesięcy
– mówi Marcin Mochocki, członek zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Powstająca linia kolejowa zmieni całkowicie Limanowszczyznę pod kątem komunikacyjnym. Burmistrz Limanowej, Jolanta Juszkiewicz, podchodzi do niej z wielką nadzieją.
Odtwarzacz plików dźwiękowych– Na pewno jest to potężna inwestycja potężna, która zagwarantuje miastu w przyszłości rozwój oraz umożliwi i ułatwi przemieszczanie się do innych aglomeracji, zwłaszcza do Krakowa. To cenna i potrzebna inwestycja, chociaż trudna.
Jak do sprawy podchodzą mieszkańcy Limanowej?
Odtwarzacz plików dźwiękowych– Bardzo dobry pomysł. To będzie ulga dla mieszkańców, jak będą jechać do Krakowa na przykład do lekarza. Jeśli chodzi o te prace, to tylko błoto bardzo przeszkadza.
– Dla tych, co zostaną po mnie to może to będzie lepiej, bo ten transport kuleje, także może być. Nie podoba mi się tylko to wywłaszczanie i robienie ludzi w konia.
Zdenerwowanie może wynikać chociażby ze wcześniejszych protestów mieszkańców, którzy obawiali się likwidacji niektórych przejazdów drogo-kolejowych w Limanowej.
Jak przyznaje Piotr Hamarnik z biura prasowego spółki PKP PLK, nastąpiło wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańcom, bo w ramach inwestycji powstanie szereg rozwiązań bezkolizyjnych, czyli skrzyżowań dwupoziomowych.
Odtwarzacz plików dźwiękowych– Na przykład na ul. Ceglarskiej, na ul. Granicznej, czy na tym realizowanym odcinku obecnie, to będą takie miejsca, jak ulica Paderewskiego, przejście pod torami na ul. Żuławskiego, czy przejście pod torami w rejonie stacji kolejowej Limanowa.
Obok przejazdów powstanie też estakada, nowe drogi i chodniki.
Prace trwają już na odcinku między Nowym Sączem i Limanową oraz Chabówką i Rabką-Zaryte. Wszystkie przetargi w ramach projektu Podłęże – Piekiełko mają być ogłoszone do końca tego roku.
Szybkie pociągi przez Limanową w stronę Krakowa, Nowego Sącza i Zakopanego mają jeździć w 2030 roku. Z samej Limanowej do stolicy Małopolski pociągi mają jechać 40 minut. Podróż z Krakowa do Nowego Sącza ma trwać godzinę.