Koniec z objazdami i postojem w korkach w rejonie budowanego łącznika w Brzesku. We wtorek (10.09) w godzinach popołudniowych udostępniony zostanie kierowcom nowy wiadukt, który powstał nad budowaną zachodnią obwodnicą tego miasta.
40-metrowy wiadukt to jednocześnie nowy przebieg ul. Pomianowskiej. W momencie otwarcia obiektu tymczasowe przejazdy łączące obie części tej ulicy zostaną zlikwidowane. Kierowcy muszą jednak pamiętać, że wiadukt jest w dalszym ciągu terenem budowy, obowiązywać będzie na nim ograniczenie do 30 km/h.
Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mówi, że sama obwodnica ma zostać otwarta końcem roku.
– To jest cały czas teren budowy więc prosimy o ostrożność i na wiadukcie zachowanie prędkości maksymalnie 30 km/h. Sama obwodnica jest już zaawansowana w 85 procentach. Na około 80 procentach ułożyliśmy już podbudowę z kruszywa, a na 1/3 mamy już pierwsze warstwy asfaltu. Planowane zakończenie inwestycji to koniec tego roku.
Nowa droga powstaje między rondem w Jasieniu na DK94 a drogą krajową nr 75 w Okocimiu. Ma niespełna 3 km. Trasa określana jest mianem łącznika brzeskiego, ponieważ łączy węzeł Brzesko na autostradzie A4 z DK94 i DK75.
Budowany odcinek pozwoli na przejazd z autostrady dalej na południe, w kierunku Sądecczyzny, z ominięciem Brzeska. Odciąży to ruch w mieście na ulicach Kościuszki, księdza Popiełuszki i Mickiewicza. Przejeżdża nimi codziennie nawet 23 tysiące pojazdów. Ta droga jest równocześnie pierwszym powstającym odcinkiem 'sądeczanki”, przygotowywanej w nowym przebiegu drogi krajowej nr 75 do Nowego Sącza.
Powstająca trasa będzie drogą główną ruchu przyspieszonego, bez skrzyżowań z drogami lokalnymi. Przecinająca ją ul. Pomianowska w Brzesku biegnie 40-metrowym wiaduktem nad obwodnicą. W rejonie Szpitala Powiatowego powstanie specjalny zjazd z łącznika, z którego będą korzystać pogotowie ratunkowe, policja i straż pożarna.
Droga będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Na trasie poza wiaduktem nad obwodnicą powstają dwa mosty nad Uszwicą. Te mosty to część ronda, na którym będzie kończyć się nowa trasa. Rondo zostało zaprojektowane w taki sposób, żeby pozwolić w przyszłości na bezkolizyjny wjazd na 'sądeczankę”.
Na niespełna 3-kilometrowej powstanie sześć przejść dla małych i średnich zwierząt. Wszystkie zostaną poprowadzone pod obwodnicą. Do każdego z przejść będą prowadzić specjalnie usytuowane płotki i ogrodzenia.
Łącznik brzeski powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wartość prac to ok. 100 mln zł.
Pierwszy odcinek łącznika ma 2,1 km i funkcjonuje od 2016 roku. Biegnie od węzła na A4 i DW768 do ronda na DK94.