Biskup Bouar w Republice Środkowoafrykańskiej chciałby wykształcić stu nowych nauczycieli. Pochodzący z diecezji tarnowskiej bp Mirosław Gucwa planuje wybudować Instytut św. Augustyna, gdzie byłyby szkolone przyszłe kadry pedagogiczne. Otrzymany dyplom, po dwóch latach nauczania i praktyce, upoważniałby nowych nauczycieli do pracy w szkołach katolickich i państwowych.
Są plany przyjąć na pierwszy rok 50 kandydatów, posiadających świadectwo ukończenia liceum i dyplom zdanej matury.
– Bp Mirosław Gucwa posługując w Republice Środkowoafrykańskiej od ponad 30 lat, a od ponad 5 lat jako biskup mógł wystarczająco przyjrzeć się szkolnictwu w tamtym kraju. Dostrzegając niski poziom nauczania spowodowany brakiem wykształconej kadry nauczycielskiej, biskup postanowił utworzyć w Bouar Instytut Pedagogiczny św. Augustyna w Bouar
– mówi dyrektor Dzieła Misyjnego Diecezji Tarnowskiej ks. Krzysztof Czermak.
W realizacji tego dzieła pomoże diecezja tarnowska. Włączyć może się każdy.
– Chcemy pomóc Księdzu Biskupowi jako diecezja, z tych ofiar, które wierni przy różnych okazjach składają na misyjne dzieło Kościoła. Jeśli zaś ktoś chciałby w sposób szczególny się włączyć w to dzieło, to do tego zapraszamy. Można wpłacać ofiary na konto Dzieła Misyjnego Diecezji Tarnowskiej z dopiskiem Bouar szkoła.
W całym kraju istnieje tylko kilka większych ośrodków szkoleniowych dla nauczycieli: w Bangi i w Bambari (odpowiednio 450 i 800 km od Bouar) gdzie przygotowanie trwa od 9 miesięcy do 2 lat.
Pomimo wysiłku edukacyjnego nadal 40 proc. dzieci i młodzieży z różnych powodów nie ma dostępu do nauki. Przyczynia się do tego odległość szkół do miejsca zamieszkania, brak środków finansowych i ostatnio masowy udział dzieci i młodych ludzi w wydobywaniu złota i diamentów. Część uczniów dołącza nawet do grup zbrojnych.
Obecnie, na terenie 16 parafii diecezji Bouar funkcjonuje 51 placówek edukacyjnych (przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i licea) oraz 5 ośrodków szkoleniowych. Wszystkie te instytucje powstały na prośbę rządu i każda z nich ma podpisaną umowę z ministerstwem edukacji.
Nie funkcjonują więc osobno, obok systemu państwowego, lecz na zasadzie partnerstwa. Wszystkie egzaminy państwowe na zakończenie szkoły podstawowej i gimnazjum, również egzaminy maturalne, uczniowie szkół katolickich składają razem z uczniami szkół państwowych, w ośrodkach prowadzonych przez państwo.