Sprawdziany na telefonach, nowe oprogramowanie, sprzęt jak komputery, roboty i drukarki 3D oraz szkolenia i warsztaty – tak w skrócie postępuje transformacja cyfrowa niemal 120 szkół w Małopolsce, które wzięły udział w projekcie ‘HUMINE – Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej’ realizowanego przez województwo we współpracy ze Stowarzyszeniem ‘Miasta w Internecie’.
Szkoły coraz chętniej korzystają z nowoczesnych technologii, które urozmaicają zajęcia i wnoszą je na inny poziom. Pierwszy w skali Polski program transformacji cyfrowej ruszył wiosną 2020 roku i był odpowiedzią na potrzeby zdalnej nauki w trakcie epidemii.
Jednak Marta Malec-Lech z zarządu województwa małopolskiego podkreśla, że rozrósł się na wiele innych płaszczyzn i dziś dotyczy nie tylko wyposażenia szkoły w sprzęt i w przeszkoleniu nauczycieli, ale przede wszystkim pozwala zdobyć uczniom niezbędne umiejętności potrzebne na dzisiejszym rynku pracy.
Odtwarzacz plików dźwiękowych– Chcieliśmy objąć szkoły takim wsparciem kompetencji miękkich, które będą służyć uczniom nie tylko podczas edukacji, ale również po jej ukończeniu. Wszyscy doskonale wiemy, że świat się zmienia a cyfryzacja następuje niemal w każdej dziedzinie życia. Musimy przygotować młodych ludzi do wyzwań, niezależnie od tego jakie zawody w przyszłości wybiorą, aby mieli pakiet kompetencji, które przydadzą im się w każdej sytuacji.
Do projektu wytypowano wstępnie 43 szkoły modelowe z 22 powiatów województwa, ale z czasem ta liczba wzrosła do blisko 120 szkół, w tym placówek z m.in. Wojnicza i Skrzyszowa.
Poza nowym sprzętem szkoły otrzymały narzędzia dydaktyczne i najpierw zostali przeszkoleni nauczyciele, tak aby umieli wykorzystać nową technologię, mogli odnaleźć się w cyfrowym świecie, a potem wykorzystać to na lekcjach z dziećmi.
Dyrektor Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu Agnieszka Kapek mówi, że dzięki temu projektowi jej szkoła i wszyscy pracownicy, wznieśli się na nowy poziom nie tylko nauczania.
Odtwarzacz plików dźwiękowych– Dało nam to takie szersze podejście do całej specyfiki cyfrowej, bo można by się jej było bać, ale trzeba się z nią zaprzyjaźnić. Trzeba też umieć pokazać młodzieży to jak nowoczesne technologie należy wykorzystywać ażeby z tego była korzyść, a nie szkoda. Dzięki HUMINE my to właśnie robimy, my się nie boimy komórek czy laptopów i komputerów. Cieszy mnie też zmiana instytucjonalna. Wszyscy pracownicy szkoły mają e-maile służbowe, potrafimy używać netykiety, czy znamy zasady wysyłania e-maili.
Nowe umiejętności nauczycieli przeniosły się na nowe formy lekcji. Te zaczęły być prowadzone w np. formie STEAM. To znaczy, że uczniowie podczas jednych zajęć, które były prowadzone np. w formie projektu, zdobywali i wykorzystywali wiedzę z różnych przedmiotów, a nie jak to zazwyczaj bywa np. tylko z matematyki.
Dzieci, które miały zajęcia w takiej formie przyznają, że jest to dla nich nauka połączona z dobrą zabawą.
Odtwarzacz plików dźwiękowych– Bardzo mi się podoba. – Nauczyliśmy się programować oraz tego, jak zrobić z klocków LEGO różne fajne mechanizmy. To taka nauka połączona z zabawą. – Jest bardzo dobrze. Mieliśmy instrukcję, potem musieliśmy się wszystkiego nauczyć i teraz tworzymy różne rzeczy. – Nauczyłam się programowania i współpracy. – Naprawdę fajne były te zajęcia. Nie jest to takie nudne jak normalna nauka, to jest takie urozmaicone.
W Szkole Podstawowej nr 1 w Skrzyszowie powstała np. specjalna sala do lekcji robotyki, które na stałe zagościły w programie nauczania w niektórych klasach.
Dyrektor placówki Robert Wadycki przyznaje, że nową technologię można również wykorzystać w ciekawy sposób podczas tych standardowych lekcji, aby zaktywizować uczniów i dać nauczycielom możliwość weryfikacji wiedzy, którą zdobywają.
Odtwarzacz plików dźwiękowych– Ja zakupiłem do szkoły smartfony dla dzieci. Nauczyciel bierze te komórki na lekcje i pod koniec, kiedy chce sprawdzić co dzieci zapamiętały z zajęć, to każe wyciągnąć zamiast ‘karteczek’ to te smartfony i robi szybki test za pomocą aplikacji Kahoot. Jest wówczas wspaniała zabawa, rywalizacja bo uczniowie chcą być od siebie lepsi, pracują też w środowisku, w którym na co dzień funkcjonują. Nauczyciel ma potem świetną informację, co uczeń zapamiętał z danej lekcji właśnie po takim prostym teście.
W wojewódzkim projekcie realizowanym przez Stowarzyszenie Miasta w Internecie wzięło udział dotychczas około 8 tysięcy osób, w tym dzieci, nauczyciele i rodzice.
Szkoły modelowe uczestniczyły w obozach edukacyjnych, warsztatach, webinariach,różnych spotkaniach, szkoleniach STEAM, szkoleniach dotyczących przemysłu 4.0 oraz VR (wirtualnej rzeczywistości), druku 3D czy pracy w chmurze.
Prezes Stowarzyszenia MWI Krzysztof Głomb mówi, że tak naprawdę transformacja cyfrowa, która następuje wraz z tym projektem, w każdej szkole wygląda nieco inaczej.
Odtwarzacz plików dźwiękowych– To jest bardzo fajne, że szkoły robią to według diagnoz, które same przeprowadzają. My im nie narzucamy kierunku, wskazujemy jedynie, aby ta transformacja cyfrowa była taką modernizacyjną z dostosowaniem do tego, co jest obecnie w świecie. To nie tylko zmiana w kierunku wykorzystywania różnych narzędzi, które otrzymują szkoły. Nowości muszą się pojawiać przynajmniej na takich polach jak: organizacja szkoły, cyberbezpieczeństwo i higiena cyfrowa oraz zmiana infrastruktury internetowej szkoły.
Projekt był realizowany w latach 2020-2024, jednak Marta Malec-Lech z zarządu województwa małopolskiego zapewnia, że będzie on kontynuowany.
Odtwarzacz plików dźwiękowych– Zrobiliśmy bardzo wiele, ale nie chciałabym się zatrzymywać. Mamy nową perspektywę finansową i już w budżecie województwa zabezpieczyliśmy pieniądze, tak aby nie było żadnej przerwy w realizacji tego projektu. Teraz jest okres przejściowy, bo skończyła się stara perspektywa finansowa ze środków unijnych. Będziemy na pewno ogłaszać konkurs na kontynuację HUMINE i będziemy chcieli, aby objął on większą liczbę szkół.
Samorząd województwa planuje poszerzyć liczbę szkół, które będą brały udział w HUMINE o sto placówek. Druga edycja projektu rozpocznie się wraz z nowym rokiem szkolnym i potrwa do 2029 roku. Nabór w formie konkursu dla szkół, które będą chciały w nim wziąć udział rozpocznie się na przełomie kwietnia i maja.