Utworzenie nasypów, przełożenie koryta rzeki Uszwica czy przebudowa sieci energetycznych średniego napięcia. Już od ponad roku trwa budowa tzw. zachodniej obwodnicy Brzeska, będącej równocześnie początkiem nowej 'Sądeczanki’.
Jak informuje Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, roboty przebiegają zgodnie z harmonogramem, a do tej pory udało się wykonać 1/3 prac.
– Ta droga jest zaawansowana w około 30 procentach. W tym momencie prowadzimy zaawansowane prace ziemne. Wiele z nich zostało już wykonanych, dlatego że tu są bardzo duże zróżnicowania terenu. Mimo tego, że droga ma zaledwie 3 kilometry długości, to różnice wysokości wynoszą około 50 metrów. W związku z czym, w jej pierwszej części, bliżej ronda w Jasieniu, mamy bardzo dużo wykopów do wykonania – to jest kilkaset tysięcy metrów sześciennych gruntu, który musimy wykopać i przewieźć. Z kolei niżej, już nad brzegami Uszwicy, tam droga będzie poprowadzona w nasypie.
Nowa droga jest określana mianem łącznika brzeskiego, ponieważ łączy węzeł Brzesko na autostradzie A4 z drogą krajową nr 94 i drogą krajową nr 75. Budowany odcinek pozwoli na przejazd z autostrady dalej na południe, w kierunku Sądecczyzny, z pominięciem Brzeska, co ma odciążyć ruch na ulicach: Kościuszki, ks. Popiełuszki i Mickiewicza, gdzie dziennie przejeżdża tam ponad 20 tysięcy samochodów.
– Droga jest budowana jako dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na niej nie będzie żadnych skrzyżowań. Będzie się zaczynała na rondzie w Jasieniu, a kończyła na rondzie w Okocimiu. Natomiast w przyszłości ten łącznik brzeski będzie początkiem nowej 'Sądeczanki’, która zostanie poprowadzona do Nowego Sącza nowym przebiegiem drogi krajowej nr 75. W Okocimiu budujemy dwa mosty, z których będzie wjeżdżało się na rondo, z którego będzie można pojechać właśnie na łącznik brzeski. Poza tym będzie budowany wiadukt, którym ulica Pomianowska w Brzeski przekroczy obwodnicę
– wyjaśnia Kacper Michna.
Dodatkowo ma zostać zbudowany zjazd dla służb ratunkowych (pogotowie, policja, straż pożarna) w okolicach powstającego Centrum Bezpieczeństwa w Brzesku.
Jakie prace zostaną wykonane w kolejnych etapach?
– W najbliższym czasie czekają nas dalsze prace ziemne, dalsze wykopy i przygotowanie nasypów. Następnie będziemy budować wiadukt, którym ulica Pomianowska w Brzesku będzie przekraczać obwodnicę. Następnie rozpoczniemy roboty związane już z budową samej drogi – z jej podbudową i tworzeniem nawierzchni
– zapowiada Kacper Michna.
Planowany termin zakończenia zachodniej obwodnicy Brzeska to lipiec przyszłego roku. Szacuje się, że koszty budowy pochłoną 98 milionów złotych.