Zapomniana i zaniedbana stacja Nowy Sącz-Miasto za kilka lat zyska nowy blask. W planach spółki PKP Polskie Linie Kolejowa jest jej modernizacja, tak jak pozostałych na trasie Nowy Sącz – Chabówka. Czy możliwość podróży pociągiem prawie do centrum Nowego Sącza pomoże w odrodzeniu zamierającej starówki?
Trwają prace porządkowe po feralnej wycince drzew niedaleko dawnej stacji (pisaliśmy o tym tutaj: KLIK). Chociaż echo tych wydarzeń jeszcze nie milknie, to warto zauważyć, że sam zapowiedziany remont linii 104. wraz z przebudową przystanków to szansa na rozwój tej okolicy w przyszłości. Czy również nowosądeckiej starówki? Już za kilka lat zainteresowani będą mogli dostać się w okolice centrum Nowego Sącza pociągiem i po kilku minutach spaceru, bez martwienia się o płatny parking, znaleźć się na płycie rynku.
Czy to może pomóc okolicznym lokalom gastronomicznym i przedsiębiorcom? Mieszkańcy miasta, z którymi rozmawialiśmy, widzą taką szansę, ale mają też pewne wątpliwości.
– Oczywiście, to jest bardzo ważne. Jeżeli pociąg będzie się tu zatrzymywał, to różni ludzie wysiadają i wsiadają i idą do centrum. Warunek jest taki, żeby ten pociąg się tu zatrzymywał
– zauważył jeden z mężczyzn.
– Nie wiem, jaki to będzie miało realny wpływ na starówkę, ale na pewno będzie to miało realny wpływ na wyjazd ludzi do pracy i na ich lepsze zarobki
– uważa młoda kobieta, pochodząca z Nowego Sącza.
Jak ma się zmienić otoczenie przystanku Nowy Sącz-Miasto? Rąbka tajemnicy uchyliła radiu RDN Nowy Sącz Dorota Szalacha ze spółki PKP PLK. W przesłanej nam korespondencji mowa jest o nowym obiekcie, zwiększającym dostępność do kolei i ułatwiającym komunikację pasażerom, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowy, odpowiednio wysoki peron ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu oraz nowe dojścia do niego zapewnią wygodny dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych.
Kiedy stacja zostanie przebudowana? Na razie brak konkretnych terminów. Wiadomo jednak, że kolejny etapów modernizacji linii 104. już ruszył. Co obejmuje?
– Prace geotechniczne, związane z zabezpieczeniem skarp oraz wykonaniem posadowienia obiektów inżynieryjnych. Ważny zakres robót, który również w tym roku będzie realizowany, stanowi usunięcie kolizji, czyli przebudowa sieci podziemnych, gazowych, wodociągowych i elektroenergetycznych
– mówi Dorota Szalacha.
PKP PLK zapowiada, że na odcinku Klęczany – Nowy Sącz zmodernizowane zostaną też przystanki Nowy Sącz-Chełmiec oraz Marcinkowice.