Ostateczna decyzja o tym, jak będzie przebiegała przyszła obwodnica Limanowej, może zapaść jeszcze w tym roku. W grudniu ma spotkać się specjalna komisja, która zdecyduje, czy wybrany wariant W1A będzie tym ostatecznym.
Wariant W1A to zmodyfikowany wariant pierwszy, czyli W1. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wstępne wyznaczenie właśnie tego przebiegu drogi to wyjście naprzeciw limanowskiego samorządu i mieszkańców.
Choć nie jest to wariant społeczny, o który walczyła spora część mieszkańców, to W1A, również brał ich zdanie pod uwagę, bo powstał po przeprowadzonych konsultacjach.
– On się rozpoczyna w innym miejscu, niż pierwotnie zakładano. Jest dostosowany do tego, co zamierza zrobić miasto Limanowa. Włączenie do drogi wojewódzkiej jest bliżej w stosunku do tego, co było w pierwszej wersji. To powoduje, że część mieszkańców, którym nie podobało się, że ta obwodnica miałaby włączać się do drogi wojewódzkiej dalej w kierunku Mszany Dolnej, to teraz patrzy na to już trochę inaczej
– mówi Iwona Mikrut-Purchla z GDDKiA, a burmistrz Limanowej Władysław Bieda dodaje:
– My tu cały czas zabiegliśmy o to, żeby ta obwodnica przebiegała w taki sposób, żeby jak najlepiej odciążyła centrum miasta i przejęła ruch z drogi wojewódzkiej, czyli z ulicy Witosa i ponadto, żeby ten przebieg był taki, żeby najmniej kolidował z istniejącą zabudową.
Iwona Mikrut-Purchla dodaje, że o ile odpowiednie dokumentacje zostaną uzupełnione, to wariant W1A może być jeszcze w tym roku zatwierdzony przez specjalną komisję.
– To jest taki wewnętrzny zespół, w skład którego wchodzą nie tylko pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i projektanci, ale też samorządowcy. Tam zostają przedstawione wszystkie, zgromadzone już dokumenty oraz omówione wszystkie za i przeciw czyli dlaczego taki, a nie inny wariant. Zwykle jest tak, że jakieś uwagi jeszcze są, więc do tej dokumentacji są jeszcze wprowadzane uwagi. Musi też być jeszcze dodatkowo uzupełniona dokumentacja hydro-geologiczna.
Jeśli w grudniu zapadnie decyzja co do wariantu obwodnicy, wtedy będzie można rozpocząć proces ku kolejnym ważnym decyzjom, o czym przypomina burmistrz Władysław Bieda.
– Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakłada, że decyzja środowiskowa będzie uzyskana do końca 2023 roku. Po uzyskaniu tej decyzji środowiskowej, planowane jest ogłoszenie postępowanie przetargowe na wybudowanie obwodnicy w trybie Zaprojektuj i Wybuduj.
Jeśli terminarz nie ulegnie zmianie, ani nie będzie żadnych zewnętrznych przeciwności, to obwodnica Limanowej powinna być budowana w latach 2025 – 2029.