Co dalej z przebudową drogi krajowej w Barcicach? Decyzja środowiskowa w tym roku już nie zapadnie

zakret

Wraca wątek przebudowy drogi krajowej 87 w Barcicach. Tym razem chodzi o przedłużenie wydania decyzji środowiskowej o kolejne miesiące. W tle są słynne ostre zakręty przy wyjeździe z tej miejscowości w stronę Rytra.

Do 31 grudnia przedłużono okres, w którym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powinna przedstawić gminie Stary Sącz warianty przebudowy drogi krajowej nr 87. Mówił o tym w programie Słowo za Słowo na antenie RDN Nowy Sącz, burmistrz Starego Sącza, Jacek Lelek.

 

– Zostaliśmy poproszeni w jednej z opinii Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, aby wskazać alternatywne warianty poprowadzenia tej inwestycji. Chodzi tutaj przede wszystkim o obejście tych feralnych zakrętów w Barciach. W związku z tym zwróciliśmy się do wykonawcy o uzupełnienie dokumentów, czyli przygotowanie dodatkowe opracowania, związanego z wariantem alternatywnym. I teraz czekamy.

Czekają też mieszkańcy Barcic. Jak się okazuje, już bardzo długo.

 

– Trzy razy do roku tam jedna pani stawia płot, tak jest niebezpiecznie. Kilka było wypadków takich groźnych, nawet były śmiertelne. Konieczna ta przebudowa jest, bo tam nie przejdzie na drugą stronę. Zakręt jest na prawie 90 stopni – mówi mieszkaniec okolicznego domu.
– Jak chodziłem do szkoły 50 lat temu, to już były plany, że mieli zakręty przerabiać – komentuje w centrum Barci zdenerwowany mężczyzna.
– Przebudowa by się przydała, bo jakby prościej było, to by lepiej było. Te łuki przecież nie pozwalają normalnie jechać. Z jeden strony dwa domy i z drugiej – mówi starszy pan, czekający na przystanku niedaleko wspomnianych zakrętów.

Jaki jest powód zastrzeżeń, które do gminy Stary Sącz złożyła Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska? Tłumaczy to Iwona Mikrut-Purchla, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To właśnie GDDKiA jest inwestorem przebudowy drogi, a więc musi tę kwestię wyjaśnić z wykonawcą.

 

– RDOŚ wskazał, żeby projektant dołożył jeszcze nową trasę przebiegu, taki dodatkowy wariant. Tam oprócz tego, że ta trasa ma iść tak, żeby te dwa zakręty zlikwidować, to oprócz tego, w ramach inwestycji są plany przebudowania istniejących już skrzyżowań.

Chodzi między innymi o skręt z drogi krajowej do Przysietnicy, na którym położony jest przejazd kolejowy. Dlaczego nie pomyślano wcześniej o tym, aby uzupełnić wszelkie warianty? Takich wyjaśnień nie uzyskaliśmy.

Swoje zastrzeżenia podczas konsultacji przed wydaniem decyzji środowiskowej złożyli też mieszkańcy Barcic. Jak mówi Tomasz Koszkul, sołtys miejscowości, cała sprawa to swego rodzaj wydmuszka, bo i tak przebudowa drogi na słynnych zakrętach i skrzyżowaniu na Przysietnicę nie zmieni tego, że do miejscowości zostanie wprowadzony ciężki ruch tranzytowy.

 

– Nawet po super przebudowie drogi krajowej, po nowych chodnikach i złotych latarniach, to u nas i tak nic się nie zmieni tak na dobrą sprawę, bo zostajemy cały czas po starym szlaku, ze zwiększonym ruchem.

Większość mieszkańców chce przebudowy drogi, poprawy zakrętów, ale też obwodnicy, a nie ruchu TiRów przez centrum Barcic. Tomasz Koszkul dodaje, że sprawa przebudowy barcickich zakrętów urosła już do miary legendy, aby nie mówić o tym, co w tej sprawie jest najważniejsze.

 

– Zakręty w Barcicach zostały wymyślony tylko i wyłącznie po to, żeby ułatwić większym samochodom ciężarowym i autobusom, które teraz mijają się tam ledwo na styk. żeby miały tam płynność ruchu. To nie będzie robione dla poprawy bezpieczeństwa tych biednych mieszkańców. Jeżeli tak by było, bez planów utworzenia korytarza transportowego, to zróbmy to nawet dzisiaj. Ale to nie jest robione dla nas, dla Barciczan, ale po to, żeby TiR mógł swobodnie przez Barcice przejechać.

Przebudowa drogi 87 w Barcicach to obok budowy obwodnicy Piwnicznej kolejny punkt zapalny dla planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Inwestor z wykonawcą do końca bieżącego roku mają czas na przesłanie gminie Stary Sącz poprawek, dotyczących zakrętów w Barcicach.

Proces konsultacji w sprawie decyzji środowiskowej trwa już od lipca 2020 roku. Prawdopodobnie zostanie ona wydana na początku 2023 roku – usłyszeliśmy w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Exit mobile version