
Mirosław Radomski – „My Pinhole – subtilitas lucis” Retrospektywna wystawa fotografii otworkowej
Mirosław Radomski – „My Pinhole – subtilitas lucis”
Retrospektywna wystawa fotografii otworkowej
10.08-31.08.2025
Multimedialne Centrum Artystyczne / Wałowa 25 – oddział BWA Tarnów
Wernisaż wystawy w niedzielę 10.08, o g. 17:00.
Przed wernisażem o g. 15:00 w głównej siedzibie BWA – Pałacyku Strzeleckim (ul. Słowackiego 1) odbędzie się przedostatnie spotkanie z serii „Niedziela na Salonie” – artyści i artystki oprowadzają po wystawie „10. Salon BWA Tarnów”. Polecamy!
Wystawa w MCA czynna:
Poniedziałek, środa-czwartek i niedziela w g. 10:00-17:00
Wstęp wolny
„My Pinhole – subtilitas lucis” to intymna podróż przez świat widziany okiem artysty, który z precyzją i wrażliwością operuje najbardziej pierwotną formą fotografii – techniką otworkową. Miroslav Radomski, twórca tej retrospektywnej ekspozycji, zaprasza widza do kontemplacji światła, czasu i ulotności poprzez kadry pełne ciszy i poetyckiego wyrazu. Na wystawie prezentowane są prace powstałe na przestrzeni lat – subtelne i nastrojowe obrazy rzeki Kamiennej, która niczym żywa linia pamięci prowadzi przez znane i osobiste przestrzenie autora. Szczególne miejsce zajmuje cykl z kobietą w białej sukience, uchwyconą w wodach rzeki – symboliczne i niemal oniryczne ujęcia balansujące na granicy jawy i snu, czasu przeszłego i teraźniejszości. W ramach wystawy można również zobaczyć cykl „Spacer z Marią” – serię otworkowych fotografii wykonanych w Kazimierzu Dolnym. Modelka, niczym współczesna muza inspirowana postacią Marii Kuncewiczowej, wpisana została w pejzaż zabytkowego miasta, tworząc narrację o spotkaniu ciała, architektury i światła. Nie zabrakło także melancholijnych widoków Morza Bałtyckiego, w których bezruch i rozmycie przywołują atmosferę nieskończoności i kontemplacji, oraz zdjęć z monumentalnego zamku Krzyżtopór, gdzie cień i światło prowadzą subtelny dialog z przestrzenią historyczną. Tytuł wystawy subtilitas lucis – delikatność światła – doskonale oddaje charakter tej kolekcji. To światło, nie aparat, prowadzi tu narrację. Fotograf otworkowy nie rejestruje chwili – on ją buduje, pozwalając jej trwać w czasie i naświetleniu. Dzięki temu każda fotografia Radomskiego jest medytacją nad przemijaniem, obecnością i pamięcią. Wystawa jest nie tylko zapisem miejsc i postaci – to osobisty dziennik emocji zapisanych światłem.
Subtilitas lucis
Zjawisko powstawania obrazu w zaciemnionej przestrzeni przez wpadające przez mały otwór światło znane jest od wieków. Wykorzystywał je m.in. arabski uczony Ibn al-Haitham, a opis camera obscura stworzył Leonardo da Vinci. Odwzorowanie trójwymiarowego świata na dwuwymiarowej powierzchni światłoczułego materiału stało się fundamentem fotografii. Rozwój nauki i techniki zmieniał narzędzia i metody obrazowania – od tradycyjnych technik chemicznych po dominację fotografii cyfrowej w XXI w.
Mimo postępu technologicznego fotografia otworkowa pozostaje żywa. To poezja fotografii – nie zawsze doskonała, lecz pełna subtelności i osobliwości. Od kilkunastu lat pozostaję jej wierny, fascynując się obrazami powstającymi w różnych konstrukcjach kamer otworkowych. Bliska jest mi kategoryzacja Zbigniewa Tomaszczuka: fotografie, w których najważniejsze jest korzystanie z kamery, konstrukcja kamery lub sam akt działania. Łączy je dla mnie jedno – fizyka światła, subtilitas lucis.
Światło jest zjawiskiem fundamentalnym – faluje i zachowuje się jak cząstka, porusza się z największą znaną prędkością. Od tysięcy lat badane, wciąż pozostaje tajemnicze. Obraz świata tworzony przez fotony wpadające do camera obscura jest tak samo zagadkowy i subtelny jak samo światło.
Mirosław (Miroslav) Radomski
Współtwórca Fotoklubu Galeria MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim (2003) i uczestnik wszystkich 20 wystaw dorocznych klubu, którym towarzyszy album w ramach Kolekcji Wydawniczej Fotografii Ostrowieckiej. Od stycznia 2020 r. prezes Fotoklubu. Prowadzi warsztaty fotograficzne dla dzieci, dorosłych i seniorów (m.in. 2019 – LGD Krzemienny Krąg, 2023 – Bałtów). Wieloletni uczestnik Międzynarodowego Pleneru Fotograficznego „Podlaski Przełom Bugu”.
W 2008 r. współorganizator warsztatów fotograficznych w ramach pleneru rzeźbiarskiego „Decentryzm” w Nietulisku Dużym. Od 2011 r. zajmuje się fotografią otworkową, od 2013 r. – laureat międzynarodowych konkursów (m.in. Pinhole World, Porto Pinhole Photography, Brzeski Festiwal Fotografii Otworkowej). Prezentował prace na Ogólnopolskim Festiwalu Fotografii Otworkowej (Jaworzno 2019, Katowice 2021, Racibórz 2023) oraz w ramach Pavlovka Pinhole Fest w Kijowie (od 2019).
Tworzy również fotografię mobilną – laureat MIRA Mobile Prize Street Photography b&w (2020). Uczestniczył w wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, w tym w wirtualnej ekspozycji WPPD w Petersburgu (2020).
Propagator sztuki fotograficznej, administrator podstrony Fb „Pinhole photography light and form”, współpracuje z fotoklubami w Starachowicach i Skarżysku-Kamiennej.