Wysokie składowanie z wózkiem systemowym

zdj 9

Wysokie składowanie z wózkiem systemowym polega na przystosowaniu standardowych regałów rzędowych do obsługi przez specjalistyczny wózek VNA – mogący pracować w korytarzu roboczym, którego szerokość nie przekracza 1 700 mm. Zagęszczenie składowania odbywa się równocześnie poprzez wykorzystanie potencjału obiektu w górę – najwyższej jakości wózek systemowy – CROWN TSP – obsługuje ładunki na wysokości operacyjnej przekraczającej 17 metrów!

Nowoczesny system wysokiego składowania

Polski rynek magazynowy utrzymuje się na ścieżce intensywnego rozwoju. Branża logistyczna z bezprecedensowych wyzwań 2020 roku wychodzi obronną ręką. Obserwujemy rozkwit inwestycji mogących sprawnie obsłużyć wyśrubowane wymagania sektora E-Commerce, a co za tym idzie, coraz większe zainteresowanie przestrzenią magazynową w obszarze miejskim.

Nowoczesne systemy wysokiego składowania muszą sprostać tym wyzwaniom. Kluczowe jest zapewnienie wymaganej wydajności oraz elastyczności procesu przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu kubatury obiektu.

Wózek systemowy pracujący w bardzo wąskim korytarzu roboczym (VNA) jest pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy:
– w pełni zautomatyzowanym magazynem, gdzie trudno mówić o elastyczności, ale koszty operacyjne oraz wydajność cechują się najbardziej pożądanymi parametrami,
– standardowym magazynem wysokiego składowania, gdzie największym atutem jest elastyczność i relatywnie niskie koszty początkowe, ale koszty operacyjny potrafią przytłoczyć.

Wózek systemowy – czy to się opłaca?

Wózek systemowy jest to rodzaj wózka widłowego skonstruowany do pracy w bardzo wąskich korytarzach roboczych. W celu osiągnięcia maksymalnej wydajności oraz zredukowania ilości miejsca potrzebnego do manewrowania, przedział operatora w wózku systemowym podnosi się wraz z ładunkiem na pożądaną wysokość operacyjną. Specjalizująca się w tego typu wdrożeniach firma – WDX – wymienia szereg przewag takiej maszyny nad rozwiązaniem standardowym:
– na analogicznej powierzchni magazynowej możemy zmieścić około 25% więcej palet jeżeli wybierzemy wózek systemowy kosztem urządzeń typu Reach Truck,
– wózek systemowy może obsłużyć taką samą ilość ładunków w ciągu godziny, jak dwa standardowe wózki wysokiego składowania – osiągamy oczywisty zysk w postaci mniejszej liczby maszyn i operatorów w procesie oraz dodatkowe korzyści w postaci niższych kosztów serwisowych czy zużycia energii,
– wózek systemowy może być w pełni zintegrowany z oprogramowaniem informatycznym klasy WMS. Semi-automatyzacja procesu magazynowania zwiększa wydajność obiektu o dodatkowe 25%.

Bardzo ważnym aspektem wysokiego składowania z wózkiem systemowym jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Maszyny w korytarzu roboczym wykorzystuje pętle indukcyjną, która wyklucza możliwość kolizji z regałem, a co za tym idzie, ryzyko kosztownych wypadków. Dzięki automatyzacji poszczególnych zadań, ścieżka wdrożenia nowego operatora do pracy na wózku z podnoszoną kabiną jest relatywnie krótka – około 2 tygodni.

Co należy wiedzieć przed wdrożeniem wózka systemowego?

Wdrożenie wózka systemowego w pewnych okolicznościach może być nieopłacalne lub trudne. Do takich sytuacji zaliczamy:
– magazyn, w którym korytarze robocze są bardzo krótkie – wózek z podnoszoną kabiną nie jest w stanie osiągnąć swojej maksymalnej zdolności operacyjnej, przez co jego wdrożenie w tego typu obiekcie może być dyskusyjne,
– wdrożenie wózków systemowych VNA powinno być rozważone na etapie projektu hali magazynowej – w celu osiągnięcia maksymalnej wydajności wymagana jest odpowiednia jakość posadzki oraz właściwa aranżacja przestrzeni.

A co z elastycznością? Na szczególną uwagę zasługują wózki systemowe CROWN – https://wozkicrown.pl/wozki-widlowe/systemowe-vna/, którymi można obsługiwać ładunki spaletyzowane, jak i ręcznie kompletować zamówienia. Maszyny te doskonale sprawdzają się w branży logistyki kontraktowej – z powodzeniem realizując zadania w magazynach największych graczy na rynku.

Exit mobile version