W okresie przedświątecznych zakupów, które w dobie pandemii często robimy przez Internet, nie zapominajmy o rozwadze. Tarnowska policja odbiera coraz więcej zgłoszeń dotyczących prób wyłudzania pieniędzy drogą internetową od mieszkańców.
Najczęściej oszuści podszywają się pod firmy kurierskie i wysyłają komunikat z informacją o konieczności niewielkiej dopłaty do przesyłki.
– Wszyscy przenieśliśmy się teraz do sieci. Przenieśli się tam również oszuści i złodzieje – mówi asp. sztab. Paweł Klimek, oficer prasowy KMP w Tarnowie.
– Starajmy się wybierać sklepy, które mamy sprawdzone, miejsca w sieci, do których mamy zaufanie i starajmy się nie dać złapać na takie proste chwyty, jak te, które nam mówią, że nie dojdzie do nas paczka, która została zamówiona, bo… – i ta informacja, która tu będzie się pojawiać, powinna nam dawać takie czerwone światełko, żebyśmy się najpierw poważnie zastanowili, a nie w biegu przedświątecznym bezsensownie klikali w załączone linki, bo to pierwszy krok do tego, że zostaniemy oszukani.
Po kliknięciu w link, który przekierowuje potencjalną ofiarę na stronę łudząco podobną do strony banku, zamawiający tracą swoje oszczędności bankowe i wrażliwe dane, a ujęcie sprawcy i odzyskanie środków, które rozsyłane są zazwyczaj na różne konta na całym świecie, staje się bardzo trudne, dodaje Paweł Klimek.
Czujność powinny wzbudzić oferty sprzedaży z dużo niższą ceną. Zawsze przed zakupem warto też sprawdzić sprzedającego i komentarze na jego temat.
Gdy otrzymamy przesyłkę, powinniśmy sprawdzić jej zawartość w obecności kuriera.
Jeśli mamy jakieś wątpliwości odnośnie naszych transakcji internetowych, zgłaszajmy je na policji.