Zakład Ubezpieczeń Społecznych od pierwszego stycznia jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji takich umów, informacje będą wykorzystywane do badania kierunków rozwoju przedsiębiorczości.
– Ewidencja pomoże także w odpowiedniej realizacji tarcz antykryzysowych w najbliższym roku – mówi Anna Szaniawska, rzecznik prasowy małopolskiego oddziału ZUS. – Do zgłoszenia będą zobowiązani zarówno płatnicy składek jak i osoby fizyczne, bez względu na to, czy są zarejestrowani w ZUS jako płatnicy, czy też nie. Obowiązek zgłaszanie nie dotyczy umów o dzieło, które są zawierane z własnym pracownikiem, również tych, które są wykonywane na rzecz własnego pracodawcy, ale są zawierane z innym podmiotem.
Wnioski należy złożyć w specjalnym formularzu RUD, w ciągu 7 dni od zawarcia umowy. Formularz można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
W zgłoszeniu należy uwzględnić informacje dotyczące, zamawiającego i wykonawcy, daty zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy, jak też o jej przedmiocie.