Tarnów: O odnowie i o pokucie Kosciola

 

Odnowa Kosciola i pokuta. Miedzy innymi o tych zagadnieniach dyskutowali uczestnicy konferencji Ecclesia semper renovanda zorganizowanej przez tarnowska sekcje Wydzialu Teologicznego UP JPII.

W historii Kosciola bylo wiele grzechów, sprzecznych z jego natura, za które konieczna jest pokuta. A w jego strukturach sporo jest jeszcze elementów feudalnych – to slowa ks. dr hab. Janusza Królikowskiego, dziekana tarnowskiej sekcji Wydzialu Teologicznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawla II, który odniósl sie do tematów organizowanej konferencji.

A glównym jest kwestia odnowy Kosciola. Jak mówi ks. Janusz Królikowski, Sobór Watykanski II wskazal, ze skladaja sie na nia dwa duze elementy. Jednym z nich jest powrót do poczatku. – Dla Kosciola fundamentalna jest tozsamosc z tym, co chcial Jezus Chrystus. Wiadomo, ze w ciagu wieków rozmaite nalecialosci, ludzkie czynniki moga przerosnac to, co w Kosciele jest do przyjecia. Laczy sie to z pojeciem oczyszczenia, a to oczyszczenie wewnetrzne zawsze zaklada pokute – bysmy odnowe widzieli wlasciwie, musimy byc czysci wewnetrznie – wyjasnia ks. Janusz Królikowski.

Jak rozumiec pokute w wykonaniu Kosciola? Powtarzajac za sw. Janem Pawlem II, pokuta Kosciola to uznanie grzechów swoich dzieci, co nalezy rozumiec nie tylko jako grzechy swieckich, lecz takze duchownych. Dzisiaj to spojrzenie z perspektywy czasu pozwala na lepsza ocene funkcjonowania Kosciola i unikniecie bledów z przeszlosci. – Wydarzenia minione my widzimy w nowym swietle, nawet jesli one w pewnym momencie historycznym nie jawily sie jako skrajne zlo, czy nawet nie mialy tego rysu grzesznosci. Pewne dzialania nie byly odpowiednie do natury Kosciola i to jest wazne, by przestrzec przed popelnianiem dzisiaj tego samego bledu – zauwaza ks. Królikowski.

O jakich grzechach mozemy mówic? Przede wszystkim o pewnych historycznych doswiadczeniach, które jednak nie moga byc jednoznacznie oceniane. – Papiez Jan Pawel II mówil na przyklad o bledzie niektórych wypraw krzyzowych. One nie osiagnely swojego celu i z punktu dzisiejszego rozumienia wynikaly z jednostronnej interpretacji wydarzen historycznych, za malo troszczac sie o przeslanie ewangeliczne. Chrzescijanstwo – religia pokoju chwyta za miecz. Chociaz musimy pamietac, nie ma latwych rozstrzygniec. Papiez Jan Pawel II prosil o interwencje zbrojna w Serbii, w Iraku – to sa doswiadczenia historyczne, z których musimy sobie zdawac sprawe – dodaje duchowny.

Czy Kosciól jest gotowy na rozmowe o swoich przewinieniach i pokucie? Ksiadz profesor przekonuje ze tak, wazne jednak, by nie oczekiwac od kosciola bezkrytycznego uznania win. – Zbyt czesto oczekuje sie od Kosciola, by od razu i za wszystko przepraszal, ale to nie jest pokuta i to nie jest podejscie koscielne. My respektujemy absolutnie wolnosc sumienia drugiego czlowieka i ona jest kryterium. Natomiast my mozemy mu pomóc w tym, a by on wlasciwie siebie ocenial – dodaje.

Konferencja jest bardzo spójna z przeslaniem pontyfikatu papieza Franciszka. Ojciec Swiety wielka wage przyklada miedzy innymi do prostoty Kosciola, która jest jednym z elementów jego odnowy. I tu z ust ksiedza profesora pada naprawde mocne stwierdzenie. Ksiadz Królikowski podkresla, ze takim dzialaniem na rzecz odnowy bedzie zwolany przez biskupa Andrzeja Jeza Synod. – Tych elementów feudalnych jest w Kosciele jeszcze bardzo duzo, aczkolwiek mysle, ze problem jest bardziej zlozony. Kazdy Kosciól lokalny musi patrzec na swa wlasna sytuacje. Dla nas takim momentem bedzie Synod. Konferencja jest takim przygotowaniem do tego, ze warto to robic i trzeba ze wzgledu na dobro Kosciola – podsumowuje ks. Królikowski.

W konferencji uczestniczyli wykladowcy m.in. Uniwersytetu Kardynala Stefana Wyszynskiego, Wydzialu Teologicznego z Wroclawia, czy Uniwersytetu Slaskiego.

Posluchaj ks. dra hab. Janusza Królikowskiego:

Kuba Kusy

Exit mobile version