Wiceminister infrastruktury Rafał Weber podczas wizyty w Pilźnie zapewnił, że budowa, która została ujęta w rządowym 'Programie budowy 100 obwodnic’, mimo innych wydatków, związanych m.in z wojną w Ukrainie i napływie uchodźców, nie zostanie pominięta i dojdzie do skutku.
– Chcemy zapewnić o tym, że nie wstrzymujemy żadnych inwestycji i nie wycofujemy się z żadnych programów, które rząd Prawa i Sprawiedliwości prowadzi, czyli 'Program budowy dróg krajowych’, 'Program budowy 100 obwodnic’, w ramach którego obwodnica Pilzna zostanie zrealizowana, a także 'Program bezpiecznej infrastruktury drogowej na lata 2021-2024′. Te trzy programy są i będą realizowane.
Burmistrz Pilzna Ewa Gołębiowska podkreśla, że to ważna inwestycja, która znacznie poprawi komfort życia mieszkańców.
– Ta obwodnica będzie dokończeniem wcześniejszej, którą użytkujemy już ponad 15 lat, ale wiemy, jak dużym problemem był ruch pojazdów wprowadzony do Pilzna i ta inwestycja w końcu pozwoli na swobodne poruszanie się mieszkańców po naszym mieście.
Poseł Jan Warzecha mówi, że jej nadrzędnym celem ma być poprawa bezpieczeństwa mieszkańców Pilzna.
– Na tej drodze występuje bardzo duże natężenie ruchu i przebudowa tej drogi powinna znacznie poprawić bezpieczeństwo, a sama obwodnica wpłynie na to, że zmniejszy się hałas, czy emisja spalin, co pozytywnie wpłynie na poprawę środowiska.
Starosta dębicki Piotr Chęciek zwraca uwagę, że dzięki modernizacji, podróż drogą krajową nr 73 będzie bardziej komfortowa.
– Pamiętam jak kiedyś jeździło się z Dębicy do Krakowa właśnie przez Pilzno i jedynie co mogę powiedzieć, to był koszmar. Niby do stolicy Małopolski nie jest tak daleko, a sama podróż zajmowała 2-2,5 godziny. Na szczęście cała ta droga nr 73 wreszcie doczeka się przebudowy, a to spowoduje, że życie i zdrowie mieszkańców nie będzie już zagrożone.
Obwodnica swój przebieg rozpocznie na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 i ul. Lwowskiej w Pilźnie, gdzie powstanie rondo. Dalej inwestycja przetnie rzekę Dulcza, a na końcowym odcinku włączy się do istniejącej drogi krajowej nr 73 za pomocą ronda. Obwodnica ma kończyć się w Strzegocicach.
Jak zapowiadają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w najbliższym czasie powinna być pozytywna decyzja środowiskowa, która pozwoli na kontynuowanie prac projektowych.
Z kolei w 2023 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonanie przedsięwzięcia, a sama budowa obwodnicy miałaby potrwać do 2027 roku. Zakładany koszt wyniesie niemal 1,5 miliona złotych.
Obwodnica Pilzna to nie jedyna modernizacja, jaka czeka drogę krajową nr 73 na Podkarpaciu. W ubiegłym roku podpisano koncepcję programową na budowę obwodnicy Jasła, z kolei w lutym 2022 roku zapowiedziano budowę obwodnic Brzostku i Kołaczyc.