Chcesz stworzyć własny sklep internetowy? Wiemy, że myśl o zbudowaniu go od podstaw może być przerażająca, zwłaszcza, gdy nie jest się specjalistą. Właśnie dlatego przychodzimy z krótkim poradnikiem krok po kroku o tym, jak podejść do założenia własnej platformy e-commerce. Jesteś zainteresowany? Zaczynajmy.
Dlaczego warto zbudować sklep internetowy?
Obecność w Internecie daje firmie szerokie możliwości nawiązywania relacji, które prowadzą do wzrostu wyników finansowych, ale to nie jedyne korzyści. Wielu firmom, zwłaszcza małym i start-upom, może być trudno dotrzeć do klientów na nowych rynkach, a platforma e-commerce umożliwia dotarcie do nowych konsumentów online, do których dostęp jest utrudniony, korzystając wyłącznie z tradycyjnej sprzedaży. Firmy internetowe mogą bezpośrednio wpływać na podróż klienta, tworząc doświadczenia zakupowe za pomocą filmów, historii i spersonalizowanych usług. Nie muszą one kończyć się wraz z zakupem, dzięki czemu możliwości są nieograniczone.
Jak zbudować sklep internetowy?
Nie ma co dłużej zwlekać, czas na konkrety! Tworzenie witryny e-commerce może być prostsze niż Ci się wydaje. Obecnie istnieją rozwiązania e-commerce, które wykonują większość pracy za nas, a łatwa dostępność specjalistów w tym obszarze sprawia, że łatwiej będzie dotrzeć do tego, co jest Ci potrzebne.
Znajdź idealne oprogramowanie
Znalezienie odpowiedniego narzędzia do tworzenia witryny e-commerce, to pierwszy krok na drodze, oczywiście poza pomysłem na swój sklep internetowy. Ważne, by znaleźć takie narzędzie, które w pełni zaspokoi Twoje potrzeby biznesowe. Do wyboru jest kilka rodzajów platform, a wśród nich rozwiązania open source, które bezpłatnie oferują swój kod źródłowy każdemu, kto chce z niego skorzystać. Kod dostępny jest za darmo i bez końca można go dostosowywać, elastycznie dopasowując do własnych pomysłów. Decydując się na stworzenie sklepu internetowego, warto rozważyć współpracę ze specjalistami, którzy zoptymalizują wszystkie procesy, by sklep w pełni pokrywał się z zapotrzebowaniem biznesowym.
Stwórz projekt sklepu internetowego
Kolejnym krokiem jest stworzenie oryginalnego projektu sklepu online, który wyglądem będzie nawiązywał do brandingu firmy, odzwierciedlając jej charakter. Stwórz miejsce, w którym podzielisz się historią z odwiedzającymi, zawierając tam nie tylko produkty, ale też obrazy czy filmy. Płynna nawigacja jest niezbędna do doskonałej obsługi klienta. Jeśli nie może on znaleźć tego, czego chce, robi zakupy w innym miejscu, dlatego przejrzystość strony jest bardzo ważna. Zadbaj także o responsywny projekt, aby każdy klient miał możliwość przeglądania, jak i kupowania produktów z każdego urządzenia mobilnego.
Dodaj produkty
Podstrony produktów należą do najbardziej krytycznych stron w witrynie sklepu, ponieważ pokazują klientom to, co masz do sprzedania. Poświęć trochę czasu, aby zapewnić wyświetlanie nowych produktów w jak najlepszym świetle, dołączając zoptymalizowane opisy towaru, przyciągające wzrok obrazy i łatwe w nawigacji kategorie. Opisy są istotną częścią witryny e-commerce, zawierają przydatność, kolory, tekstury i wymiary sprzedawanych artykułów oraz umożliwiają indeksowanie strony pod kątem SEO. Podczas pisania informacji do sprzedawanych produktów odpowiedz sobie na pytania do kogo skierowany jest produkt, jakie są jego wyróżniki i kto powinien go używać. Używaj wysokiej jakości multimediów – obrazów i filmów, które wybiją twój produkt na tle konkurencji, ale też sprawią, że będzie bardziej zachęcał do zakupu.
Skonfiguruj płatności i wysyłkę
W dalszej kolejności jest metoda płatności i logistyki, niezbędne do zamknięcia sprzedaży. Jeśli opcje są zbyt skomplikowane, użytkownik może porzucić koszyk i nie wrócić na stronę. Proces powinien być prosty i spełniać wszystkie potrzeby biznesowe związane z przetwarzaniem płatności, również jeśli chodzi o przekierowania. Zagwarantuj też płynny proces zamówienia i udostępnij klientom wybór różnych przewoźników wraz z informacją o wysyłce zamówienia.
Opracuj plan marketingowy
Mając już opracowane powyższe punkty, warto pomyśleć nad stworzeniem planu promocyjnego własnego sklepu, by dotrzeć do klientów i zbudować świadomość marki. Stwórz media społecznościowe, by tam informować klientów o nowych produktach i angażować ich w rożny sposób, wysyłaj maile, w których udostępnisz im kody rabatowe na nowe produkty lub porzuconą zawartość koszyka. Możesz też stworzyć bloga z bazą edukacyjnych informacji dla swoich gości, co będzie też pozytywnie wpływać na SEO. Nie możemy nie wspomnieć również o płatnych kampaniach reklamowych, których efekt jest natychmiastowy i ruch na stronie jest od razu widoczny. Możliwości jest naprawdę sporo, dlatego najlepiej jest testować i sprawdzać, która opcja jest najwłaściwsza dla danego sklepu.
I to tyle! Mamy nadzieję, że ten poradnik okazał się być dla Ciebie pomocny. Jeśli planujesz wdrożenie sklepu internetowego i chcesz dowiedzieć się z jakimi kosztami jest to związane, sprawdź artykuł “Ile kosztuje sklep na Magento”.