112 mln złotych ma kosztować modernizacja kolejnego odcinka linii kolejowej L25 z Mielca do Padwi Narodowej, wraz z budową wiaduktu nad ul. Sienkiewicza w Mielcu. Prace mają się rozpocząć w marcu 2022 roku.
Jak mówi marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, to kluczowa inwestycja dla dalszego rozwoju miasta.
– Rozpoczynamy następny etap modernizacji linii kolejowej, ale również zaczynamy inwestycję, która jest niezbędna dla płynności ruchu drogowego i kolejowego. Modernizacja torów od Mielca do Padwi oraz budowa wiaduktu to inwestycja w nowe środki transportu, poprawa bezpieczeństwa i likwidacja korków. O wiadukcie dyskusje trwały od kilku lat, jednak trudy realizacji tej inwestycji podejmuje dziś PKP Polskie Linie Kolejowe. Po modernizacji torów myślę, że liczba pociągów pasażerskich znacznie się zwiększy, zarówno tych regionalnych jak i dalekobieżnych, bo takie deklaracje też już padały.
Rewitalizacja odcinka Mielec-Padew obejmie m.in. kompleksową wymianę torów. Dla podróżnych przebudowana zostanie także stacja Chorzelów oraz przystanki w Jaślanach i w Tuszowie Narodowym.
W ramach inwestycji, dodatkowo w Mielcu powstanie nowy wiadukt drogowy przy ul. Sienkiewicza, który zastąpi dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawnić komunikację drogową.
Wicewojewoda podkarpacki Jolanta Sawicka, podkreśla, że działania wykonywane są z myślą o mieszkańcach.
– Nowoczesna infrastruktura kolejowa to m.in. obiekty dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. To również nowe perony, oświetlenie, tablice informacyjne, czy nowoczesne systemy oznakowania. Wszystko to ma ułatwić obsługę podróżujących osób.
Modernizacja, oprócz ruchu pasażerskiego, ma również być szansą na rozwój ruchu towarowego.
– Cieszymy się z tego, co się dzieje na torach. Dla zarządcy infrastruktury bardzo dobrym dniem jest sytuacja, kiedy na tory wraca ruch kolejowy – pasażerski, który służy mieszkańcom, ale wkrótce także towarowy. W tej chwili są to pojedyncze jaskółki pociągów towarowych, ale po dalszych etapach modernizacji ruch towarowy zapewne będzie się rozrastał – mówi wiceprezes PKP PLK S.A. Mirosław Skubiszyński.
Prace, które rozpoczną się w marcu mają potrwać rok.
Inwestycja ma kosztować 112 mln (98 mln netto) z czego 85% to dofinansowanie z Regionalnego Programu Województwa Podkarpackiego