Znajoma miała podzielić się z nią wygraną. Skończyło się na stracie oszczędności

blik

fot. KMP w Nowym Sączu

Blisko 2 tys. złotych straciła mieszkanka Sądecczyzny oszukana przez osobę, która przejęła konto jej znajomej na portalu społecznościowym. Cyberprzestępca pod pretekstem podzielnia się wygraną w konkursie, wyłudził od kobiety kody BLIK, przy pomocy których wypłacił pieniądze.

Do jednego z komisariatów na terenie Sądecczyzny zgłosiła się kobieta, która została oszukana. Poinformowała policjantów, że otrzymała wiadomość od osoby, którą miała w gronie znajomych na portalu społecznościowym. Niczego nie podejrzewając, przystała na jej prośbę i przekazała swój numer telefonu komórkowego. Osoba podająca się za znajomą przekonywała, że bierze udział w konkursie i potrzebuje głosów.

Po pewnym czasie napisała, że właśnie udało się jej wygrać i chętnie podzieli się z nią pieniędzmi. By tak się stało mieszkanka Sądecczyzny miała podać kody BLIK, za pomocą których, według zapewnień „znajomej”, pieniądze miały trafić na jej konto. Kiedy okazało się, że limit wypłat BLIK został osiągnięty, kobieta została namówiona na przesłanie zdjęć karty kredytowej i numeru PESEL. Później zalogowała się do bankowości elektronicznej i odkryła dwie transakcje wychodzące na kwotę blisko 2 tys. złotych. Wtedy zorientowała się, że została oszukana i natychmiast zablokowała swoją kartę oraz zastrzegła numer PESEL.

Teraz policjanci pracują nad tą sprawą, a jednocześnie apelują o zachowanie czujności, ponieważ transakcji dokonanej za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć.

W jaki sposób uchronić się przed oszustami wyłudzającymi pieniądze metodą „na BLIK-a”?

– W sytuacji, gdy ktoś wysyła wiadomość z prośbą o przekazanie kodu BLIK, zawsze należy zweryfikować tożsamość nadawcy. Wystarczy zadzwonić, aby upewnić się, czy faktycznie krewny lub znajomy znalazł się w potrzebie. Najlepiej nie udostępniać nikomu wygenerowanych kodów BLIK, a jeśli zachodzi już taka potrzeba, przed ich zatwierdzeniem należy dokładnie sprawdzić dane transakcji. Należy szczególnie chronić swój PIN do aplikacji mobilnej banku, a także dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!

– informuje Aneta Izworska z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej Komendy Miejskiej Policji w Nowym Sączu.

Exit mobile version