W zajęciach uczestniczyli zarówno młodsi, jak i starsi uczniowie. Czwartoklasiści w rozmowie z Radiem RDN chętnie dzielą się tym, czego nauczyli się podczas warsztatów.
– Trzeba być życzliwym. – Nie można dokuczać koleżankom i kolegom. – Trzeba być dobrym kolegą. – Każdy jest inny i ma inne zainteresowania. – Trzeba pomagać kolegom. – Trzeba szanować kogoś takim, jakim jest. – Trzeba być bardzo przyjacielskim.
Podczas warsztatów odbyła się również pogadanka na temat hejtu i sposobów przeciwdziałania mu. Uczniowie opowiedzieli, z jakimi przejawami hejtu spotykają się na co dzień.
– Wyzywanie innych w internecie. – Bicie innych. – Ocenianie. – Pisanie obraźliwych komentarzy, np. że ktoś brzydko śpiewa. – Mówienie, że ktoś ma brzydką twarz i brzydko się ubiera. – Przezywanie. – Śmianie się z kogoś. – Manipulowanie.
Warsztaty odbyły się w ramach projektu 'Akademia Dobrego Wychowania”, realizowanego przez Radio RDN Małopolska przy finansowym wsparciu Województwa Małopolskiego. Dyrektor szkoły, Agata Sus, podkreśla, jak ważne jest organizowanie takich spotkań.
– Takie warsztaty są bardzo ważne dla uczniów, dlatego że najważniejszy w życiu jest szacunek do drugiego człowieka. Mimo że o szacunku, o tym jak być dobrym i o dobrym wychowaniu w szkole mówi się bardzo dużo to ważne, aby również ktoś z zewnątrz powiedział o tym dzieciom. Warsztaty spełniły swoja rolę, bo dzieci bardzo dużo z nich zapamiętały i mam nadzieję, że przeniesie się to do ich codziennego życia.
Zajęcia poprowadziła Iwona Chmielowska, specjalista ds. reklamy i promocji w Radiu RDN Małopolska.
– Przede wszystkim ważne jest to, aby szkoła zaczęła rozumieć, że zajęcia przeciwko hejtowi są bardzo potrzebne. Dzieci są w stanie je zrozumieć, są w stanie współpracować i czasami to my dorośli również powinniśmy brać to pod uwagę. Należy również pamiętać o magicznych słowach: 'proszę”, 'dziękuję”, 'przepraszam”. Te tematy trzeba zgłębiać i mówić bardziej o tym, co powinni robić w kontaktach między sobą, jak być dobrym słuchaczem, jak współpracować w grupie i przede wszystkim, żeby wiedzieli, że szkoła to jest ich drugi dom.
Projekt obejmował również cykl audycji radiowych poświęconych kulturze osobistej, relacjom i życzliwości w codziennym życiu. Spotkanie w Ryglicach było jego uroczystym podsumowaniem.
autor: Wiktoria Solak, Wiktoria Szot














