Są plany, aby w Nowym Sączu powstała kolejowa obwodnica, która miałaby służyć przede wszystkim pociągom towarowym. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe chce połączyć modernizowaną linię 104 z biegnącą w stronę granicy ze Słowacją liną 94. Dzięki temu pociągi towarowe omijałyby główną stację w Nowym Sączu, co odciążyłoby ruch pasażerski w mieście.
Dorota Szalacha z zespołu prasowego spółki PKP PKL potwierdza, że takie plany istnieją. Co zmieniłaby inwestycja?
– Taka łącznica pozwoliłaby ominąć stację Nowy Sącz i uniknąć konieczności zmiany lokomotywa pociągach towarowych, kursujących z Krakowa w stronę granicy państwa.
Mówiąc wprost nowosądecki dworzec główny przy ul. Kolejowej zostałby mocno odciążony z ruchu pociągów towarowych, które omijałyby centrum miasta.
To też pozytywna informacja dla mieszkańców Nowego Sącza, między innymi ulicy Bema, którzy obawiają się nadmiernego hałasu nowej linii z Krakowa do Nowego Sącza. Mówi o tym poseł Prawa i Sprawiedliwości Patryk Wicher.
– Tam może wjechać o połowę mniej pociągów i to tych ciężkich, głośnych, towarowych, długich składów, które zakłócają Państwa spokój, a będą wjeżdżały tylko osobówki, które są wyprofilowane, wyciszone, jak na przykład składy Kolei Małopolskich i nie tylko. Będą też frezowane tory, żeby je wyciszać. Oczywiście uspokajam też, że w standardzie inwestycyjnym jest, że rok po otwarciu inwestycji bada się jeszcze raz akustyczne oddziaływanie środowiskowe na mieszkańców i wtedy dokonuje się jeszcze ewentualnych korekt takich inwestycji.
Parlamentarzysta informuje też, że pierwsze przygotowania pod łącznicę były już wykonywane za poprzedniej kadencji Sejmiku Województwa Małopolskiego.
– Dobrze, że ten korytarz już jest wytyczony a więc myślę, że tu będzie już mniej problemów. Nawet budowa trzeciego mostu na Dunajcu przewiduje już przewiduje tam linię kolejową z podwójnymi torami. Potrzebujemy jakieś półtora roku na dokumentację. Żeby to wszystko się ziściło to musielibyśmy zacząć już w połowie tego roku mocno mówić o dokumentacji.
– wylicza Patryk Wicher, który uważa, że już najwyższy czas na te prace, aby łącznica powstała tak jak cała zmodernizowana linia 104, czyli do roku 2030. Czy są na to szanse? PKP PLK ustami Doroty Szalachy odpowiada dość ogólnie.
– Ze względu na zaawansowanie prac projektowych i realizacyjnych w ramach inwestycji Podłęże – Piekiełko, budowa łącznicy kolejowej, pozwalającej na ominięcie stacji Nowy Sącz, byłaby możliwa do ujęcia w końcowej fazie realizacji tego projektu, przebieg łącznicy oraz jej szacunkowy koszt jej realizacji, może być określony dopiero po szczegółowym przeanalizowaniu zakładanych rozwiązań projektowych w ramach studium wykonalności.
O realizację łącznicy Nowy Sącz-Chełmiec – Nowy Sącz Biegonice zaapelowali też radni Sejmiku Województwa Małopolskiego w uchwale, jaką podjęli w tej sprawie pod koniec września.
Ulica Węgierska będzie zamknięta. Miejski Zarząd Dróg w Nowym Sączu podaje termin


![Nowy Sącz: Wypadek na ul. Nawojowskiej. Są ranni [ZDJĘCIA] 3 fot. Bartłomiej/Regionalny Reporter na Facebooku](https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/10/wypadek_nawojowska_regionalny_reporter-1-350x250.jpg)
![Likwidacja szkoły może przyspieszyć budowę nowej siedziby? Szkoła w Stadłach znów na tapecie [WIDEO] 4 Gromala Malgorzata](https://rdn.pl/wp-content/uploads/2025/10/Gromala-Malgorzata-350x250.jpg)










