Budowa nowych linii kolejowych, dobudowa torów, zakup nowych pociągów – m.in. o to apelują radni Sejmiku Województwa Małopolskiego. Adresatem jest polski rząd.
Sejmik przyjął apel w sprawie pilnej realizacji kluczowych inwestycji kolejowych w Województwie Małopolskim. Radni wskazują zadania, mające fundamentalne znaczenie dla rozwoju, w tym Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), poprawy dostępności transportowej ponad 3 milionów mieszkańców. W apelu jest także mowa o budowie nowej linii nr 73 Busko-Zdrój – Tarnów.
– Apel ma na celu wskazanie potrzeb inwestycyjnych w Małopolsce w zakresie kolejnictwa, w dużej mierze kładziemy tutaj nacisk na rozwój infrastruktury kolejowej. Myślimy m.in. o rozbudowie sieci kolejowych, nowych połączeniach, szczególnie w okolicach Krakowa, a ma to związek z Szybką Koleją Aglomeracyjną. Również ten apel wskazuje potrzeby inwestycyjne w zakresie infrastruktury w regionach. Tu apelujemy również o połączenie Tarnowa z Buskiem -Zdrój, czyli budowę nowej linii kolejowej częściowo w istniejącym śladzie tzw. szczucinki, która kilka lat temu została zamknięta
– mówi wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego Wojciech Skruch.
Do najważniejszych zadań, których realizacja powinna nastąpić niezwłocznie, Sejmik zalicza także konsekwentną i sprawną realizację przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. największej inwestycji kolejowej w Polsce, polegającej na modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna.
—
Jak czytamy w apelu, w ramach uzupełniania i pełnego wykorzystania potencjału nowej linii, należy przeprowadzić również dodatkowe inwestycje obejmujące: budowę łącznicy Nowy Sącz Chełmiec – Nowy Sącz Biegonice, umożliwiającej połączenie linii nr 104 z 96 w stronę Muszyny i granicy państwa, budowę nowego połączenia kolejowego pomiędzy Nowym Sączem a Krynicą, celem skrócenia czasu przejazdu do granicy państwa i dobudowę drugiego toru na linii nr 99 na odcinku Chabówka – Nowy Targ – Zakopane.
W 2024 r. Małopolska odnotowała najwyższy w Polsce wzrost liczby pasażerów – z 26,3 mln do 34,3 mln (30,4%). Tylko pociągi zamawiane i finansowane przez samorząd województwa przewiozły ponad 26,5 mln pasażerów: Koleje Małopolskie 13,7 mln, POLREGIO 12 mln, Koleje Śląskie 870 tys.
Apel mają otrzymać m.in. przedstawiciele rządu, PKP PLK, parlamentarzyści z Małopolski i samorządy z regionu.