Wystawa samochodów pokaże, jak poprawiało się bezpieczeństwo. Zbliża się konferencja 'Bezpieczna jesień na drodze’

b IMG 4040

Konferencja 'Bezpieczna jesień na drodze' w 2024 roku

Kiedy pojawiły się pasy bezpieczeństwa, jak działają poduszki powietrzne i elektroniczne systemy bezpieczeństwa w samochodach? Odpowiedzi na te pytania będzie można uzyskać podczas konferencji 'Bezpieczna jesień na drodze’, która odbędzie się 5 października.

Organizatorzy chcą zwiększać świadomość wszystkich uczestników ruchu drogowego na temat zagrożeń, które występują szczególnie w tej porze roku. Jednym z elementów konferencji będzie wystawa samochodów z dawnych lat, pokazująca w przekroju jak zmieniała się motoryzacja przez poszczególne dekady i jak poprawiało się bezpieczeństwo kierowców i pasażerów.

-Chcemy pokazać wszystkim uczestnikom wydarzenia, jak zmieniły się zabezpieczenia bierne w samochodach dla nas, jako użytkowników. Chcemy pokazać pierwsze samochody z okresu międzywojennego i powojennego, które nie miały żadnych zabezpieczeń. Później, jak stopniowo wchodziły strefy zgniotu, pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, ABS i wszystkie inne systemu elektroniczne. Na końcu chcemy pokazać współczesny, dobrze wyposażony i zabezpieczony samochód, który daje duże poczucie bezpieczeństwa.

-zapowiada dr Norbert Kopeć, prezes Fundacji Troska i Wiedza Powiśla Dąbrowskiego, organizator wydarzenia.

Na uczestników będą czekały też pokazy ratownictwa i nauka pierwszej pomocy, edukacja w miasteczku ruchu drogowego oraz możliwość skorzystania z symulatora dachowania.
Szczególna uwaga ma zostać poświęcona hulajnogom – popularnemu w ostatnim czasie środka transportu, z którego często korzystają dzieci.

Norbert Kopeć, który oprócz swojej samochodowej pasji jest także lekarzem, podkreśla, że nierozsądne korzystanie z tego sprzętu może być bardzo niebezpieczne, a wypadki na hulajnogach niejednokrotnie kończą się kalectwem.

-Jest to urządzenie, które wymknęło się spod wszelkich ram. Jest to sprzęt nierejestrowany, nieubezpieczony, poruszający się z bardzo dużymi prędkościami. Często mają one zdjęte zabezpieczenia przed rozwijaniem nadmiernej prędkości. Do tego dochodzi sama budowa hulajnogi. Koła są bardzo małe, nasza pozycja jest kompletnie niefizjologiczna – poruszamy się praktycznie pionowo, z bardzo dużą prędkością.

Prezes fundacji przypomina, że kiedyś modnymi pojazdami, które trafiały do dzieci były czterokołowce. Różnica polegała jednak na tym, że nie każda rodzina mogła pozwolić sobie na quada, a sam sprzęt praktycznie nie był widywany na drogach publicznych.

-Był to droższy sprzęt. Quad musiał być zarejestrowany, ubezpieczony, nie jeździł po ścieżce rowerowej. Trzeba było wlewać do niego paliwo, więc jego utrzymanie nie było tanie. To spowodowało, że były pewne ograniczenia. Brak możliwości jazdy po drogach publicznych powodował, że nie były one tak rozpowszechnione jak dzisiaj hulajnogi. Zdarzało się je widywać gdzieś na polach, pagórkach albo w lasach.

Konferencja 'Bezpieczna jesień na drodze’ odbędzie się w stanicy turystycznej na terenie parku w Brniu w powiecie dąbrowskim. Początek 5 października o 14:00.
Radio RDN Małopolska patronuje wydarzeniu.

Exit mobile version