Jak wychowywać młode pokolenie? Nadzieja tematem XV Tygodnia Wychowania

classroom 2093744 12801 750x536 1

zdj. ilustracyjne, fot. pixabay.com

’Nie da się dojrzale żyć bez formacji serca i sumienia” – napisali polscy biskupi w liście na XV Tydzień Wychowania. Potrwa on do 20 września pod hasłem 'Wspólnota Nadziei”.

Ważna jest rola nadziei w wychowaniu – podkreśla biskup tarnowski Andrzej Jeż i wskazuje, że wiąże się ona z przyszłością i z pewnymi celami.

– Są tysiące nadziei w naszym życiu. Nadzieja ustawia nas w perspektywie przyszłości. W procesie wychowania ważna jest ta rozległa, dalekosiężna perspektywa. Jeśli jej nie ma, proces wychowania grzęźnie w takiej przestrzeni bezsensu, marazmu, stawiania pod znakiem zapytania wszystkiego co jest nasączone wysiłkiem, trudem, bo ostatecznie zadajemy sobie pytania po co się uczyć, studiować, męczyć się podejmując jakąś pracę ?

W liście na XV Tydzień Wychowania biskupi podjęli temat religii i przypomnieli, że jest ona konstytucyjnym prawem uczniów i rodziców. Wskazali także, że obecność religii w szkole ma wymiar wychowawczy, terapeutyczny i prewencyjny, szczególnie wobec narastających problemów emocjonalnych, agresji czy uzależnień wśród dzieci i młodzieży.

– Religia ma bardzo dużą wartość wychowawczą. Ona jest częścią, wchodzi w skład całego wychowania człowieka, przekazujemy pewne normy, zasady, które wypływają z prawa naturalnego i które służą wszystkim, a jeśli ktoś jest wierzący, to tutaj jeszcze jest dodatkowy, ogromny potencjał.

– mówi bp Wojciech Osial przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski oraz Zespołu roboczego ds. kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii w szkole.

Biskupi wskazując m.in. na zmiany takie jak ograniczenie lekcji religii, umieszczanie ich na początku lub końcu zajęć oraz niewliczanie oceny do średniej, podkreślili, że tego rodzaju działania są wyrazem dyskryminacji i nietolerancji wobec osób wierzących w naszej Ojczyźnie.

Biskupi apelują także, aby dla uczniów, którzy nie uczestniczą w lekcjach religii, szkoły zapewniały wartościowe lekcje etyki.

Exit mobile version