Zobacz galerię:
Za rok na małopolskich torach ma pojawić się 6 nowoczesnych pociągów z Nowego Sącza. To dalszy etap umowy pomiędzy władzami województwa małopolskiego a nowosądeckim producentem. W trakcie podpisywania umowy padła zapowiedź kolejnych kontraktów tego typu.
Popisana w piątek (06.06) umowa opiewa na 336 milionów złotych. Jak zaznaczył marszałek województwa małopolskiego, Łukasz Smółka, to kolejny etap dużego kontaktu, który jest już realizowany.
– Umowa ramowa we wrześniu 2024 roku została podpisana z prezesem firmy Newag i to właśnie nakreśliło, że w kolejnych tygodniach i miesiąca realizujemy właśnie to zamówienie. 6 pociągów zakontraktowanych w 2024 roku, dzisiaj kolejne 6, a liczę, że następne lata, bądź miesiące, to również kontraktowanie pociągów w tym miejscu i dostarczanie ich na małopolskie tory.
Planowo po Małopolsce ma jeździć 25 nowych składów, a łączny koszt tego przedsięwzięcia może wynieść miliard 300 milionów złotych.
– To pociągi, to jednak fundusze europejskie. Pierwsze 6 to jest Krajowy Program Obudowy, kolejne są z Funduszu Europejskiego dla Małopolski, a jeśli będę kolejne pociągi, to najprawdopodobniej z programu Feniks. O tym należy mówić, bo gdyby nie dofinansowanie w wysokości 85%, to nie czarujmy się, że tych pociągów po prostu by nie było.
– mówi prezes Newagu, Zbigniew Konieczek, który nie wyobraża sobie, żeby na zmodernizowanej w przyszłości linii kolejowej z Nowego Sącz do Krakowa nie jeździły pociągi z nowosądeckiej fabryki.
Prezes zarządu spółki Koleje Małopolskie Radosław Włoszek zaznaczył, że w ramach trwających kontraktów, pociągi będę wprowadzane na tory sukcesywnie, nie tylko na istniejących już trasach, ale też na planowanych.
– Cały czas musimy pamiętać, że dotychczasowy tabor, który jest w użytkowaniu Kolei Małopolskich, będzie podlegał, tak jak we wszystkich spółkach kolejowych, czy krajowych, czy regionalnych, obowiązkowemu przeglądom. W naturalny sposób nowe pociągi, które będę dostarczane do tych spółek, będą chwilowo zastępować te, które będą na przeglądach.
Według planów 25 pociągów, których produkcja obejmuje cały kontrakt, mają pojawić się na małopolskich torach do końca trwającej kadencji samorządowej, czyli w 2029 roku. Ich łączny koszt ma wynieść około miliard 300 milionów złotych.