W ostatnich tygodniach wyraźnie wzrosła liczba oszustów, którzy podszywają się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przesyłając fałszywe wiadomości (przez e-mail, SMS-y czy komunikatory internetowe tj. Messenger czy WhatsApp) lub kontaktując się telefonicznie.
W ten sposób wyłudzają dane osobowe, informacje o rachunkach bankowych bądź skłaniają do otwarcia niebezpiecznych linków lub załączników.
Jak mówi Anna Szaniawska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa małopolskiego, oszuści wymyślają coraz to bardziej wyrafinowane metody działań. Stąd też apel do klientów, by byli ostrożni i nie dali się nabrać na manipulacje przestępców.
– Pamiętajmy, że ZUS nigdy nie prosi o podanie danych osobowych drogą mailową, SMS-ową lub za pomocą – wiadomości poprzez komunikatory internetowe, nie wysyła linków do logowania ani do weryfikacji danych przez wiadomości tekstowe, nie wysyła umów ani formularzy do wpłaty na rachunki inwestycyjne, nie nakłania do wykonywania przelewów na wskazane konto bankowe, dlatego jeśli otrzymamy podejrzaną wiadomość to nie podawajmy nikomu poufnych informacji, nie klikajmy w podejrzane linki, nie pobierajmy również załączników z nieznanego źródła.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że oszustwa są ścigane z urzędu, a wyłudzenie pieniędzy jest zagrożone karą od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.
Próby oszustów przybierają różne formy, przykładowo:
– oszuści pojawiają się w domu
Podająca się za pracownika ZUS kobieta odwiedzała w domu osoby starsze. Oszustka proponowała pomoc w wypełnianiu wniosków dotyczących m.in. przejścia na emeryturę czy uzyskania bonu turystycznego.
Ważne! Wizyty pracowników poza siedzibami jednostek ZUS odbywają się jedynie w ściśle określonych przypadkach. To kontrola prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich. Drugim przypadkiem wizyt jest kontrola przeprowadzana u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Kontrolę taką prowadzą wyłącznie inspektorzy kontroli na podstawie upoważnienia. Co ważne kontrola jest zawsze zapowiadana wcześniej.
– fałszywe wiadomości, które są rozsyłane różnymi kanałami w celu wyłudzenia danych
Do klientów wysyłano wiadomości o zmianie kanału odzyskiwania dostępu do profilu na PUE/eZUS. Zawierały w załączniku 'plik logowania” (na przykład z rozszerzeniem .xll). Fałszywe maile wyglądają wiarygodnie – mogą zawierać domenę 'zus.pl” w adresie nadawcy oraz dane przypominające prawdziwy login PUE/eZUS.
Do klientów wysyłane są także wiadomości od osób podających się za 'pracowników Działu Świadczeń czy Emerytur”, w związku z 'projektem” dotyczącym dodatkowego zarobku i zwiększenia otrzymanej emerytury. W kolejnym etapie klienci są proszeni o dokonanie przelewu na dane z fałszywej umowy, którą otrzymali.
Ważne! ZUS nie wysyła do swoich klientów korespondencji e-mailowej. Kontakt elektroniczny ze strony Zakładu możliwy jest jedynie w sytuacji, gdy klient ma profil na PUE/eZUS i wyraził zgodę na taką formę kontaktu.
– oszuści telefoniczni
Osoby podszywające się pod pracowników Zakładu dzwonią i proszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. Często rozmowy dotyczą instytucji finansowych, z których korzystają klienci.
Ważne! Konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na PUE/eZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.
– fałszywe profile ZUS w mediach społecznościowych/komunikatorach
W mediach społecznościowych pojawiają się spreparowane konta ZUS oraz fałszywe reklamy. Rozpowszechniają one nieprawdziwe informacje, np. o rzekomych inwestycjach, które zagwarantują emeryturę już w wieku 50 lat lub pozwolą zwiększyć kwotę już pobieranego świadczenia. Oszuści twierdzą, że wystarczy zainwestować już 500 zł, żeby uzyskać dodatkowe pieniądze.
Ważne! ZUS nie wysyła do swoich klientów e-maili z umowami, prośbami o podanie danych kart kredytowych ani nie zachęca do otwierania plików i linków.
Co zrobić, gdy otrzymasz podejrzaną wiadomość?
Nie podawaj nikomu poufnych informacji, zwłaszcza po otrzymaniu podejrzanych wiadomości (komunikator, e-mail czy SMS) zawierających prośbę o udostępnienie danych.
Nie klikaj w podejrzane linki – ani e-mailowe, ani przesyłane w wiadomościach SMS lub komunikatorach. Nie pobieraj załączników z nieznanego źródła.
Jeżeli masz wątpliwości co do tożsamości osoby, która podaje się za pracownika ZUS, skontaktuj się z najbliższą placówką ZUS lub zadzwoń do Centrum Kontaktu Klientów pod numer 22 560 16 00.