Mieszkaniec powiatu nowosądeckiego stracił aż 75 tysięcy złotych w wyniku internetowego i telefonicznego oszustwa. Policja ponownie ostrzega przed nieuczciwymi ludźmi, którzy próbują nas zmanipulować, by osiągnąć swoje nieuczciwe cele.
Mieszkaniec powiatu nowosądeckiego przekazał policjantom, że ogłosił w Internecie, że chce wynająć dom. Następnie przez komunikator internetowy skontaktowała się z nim zainteresowana osoba, która mailem wysłała mu link. Przy jego pomocy mężczyzna miał odebrać swoją zaliczkę. Po kliknięciu w ten link zgłaszający został przekierowany do fałszywej witryny, gdzie podał swoje wrażliwe dane.
Wkrótce zadzwonił do niego mężczyzna przedstawiający się jako pracownik banku. Twierdząc, że ktoś usiłuje go oszukać, namówił mieszkańca Sądecczyzny do zainstalowania aplikacji umożliwiającej zdalny dostęp do jego urządzenia i zatwierdzenia kilku transakcji w celu rzekomej ochrony oszczędności. Tym sposobem mężczyzna stracił ponad 75 tys. złotych.
Policja apeluje, by zachować ostrożność w takich sytuacjach. Nie powinno się udostępniać danych do logowania do bankowości internetowej, nawet jeżeli jest to rzekomy pracownik banku. Powinniśmy się też zastanowić jeśli ktoś prosi nas o instalowanie dodatkowych programów np. do zdalnej obsługi naszego telefonu lub komputera.
O próbach oszustw należy od razu powiadomić policję.
Jak ustrzec się przed oszustwem?
Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku. Uważaj na spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod dowolny numer lub nazwę – oznacza, to że mimo wyświetlanej w telefonie nazwy (np. mama, Tomek itp.) czy numeru telefonu (np. numeru infolinii banku czy innej instytucji), tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba.
Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów. Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania do bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku!
Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.